Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Beneteau First Yacht 53. Foto: Beneteau.
Kort Nyt
Foto: Beneteau.
Kort Nyt
Foto: Beneteau.
Kort Nyt
Foto: Beneteau.

Beneteau First 53 designet til let sejlads

Først på efteråret bliver den nye Beneteau First Yacht 53 præsenteret. Båden på 17 meter kombinerer luksus og performance, men er let at sejle. Layoutet er tilpasset brugeren, og der er mulighed for enten alu- eller carbon-mast.

Af Maria Ravn Jürgensen |

Roberto Biscontini har stået for design af skroget, mens Lorenzo Argento har designet interiør og exteriør.

- Jeg har altid kigget efter performance på de både, jeg har sejlet. First Yacht 53 er meget ligesom mig, siger Roberto Biscontini, som ville skabe balance ombord på båden. Derfor har de fokuseret på at få vægt og balance under sejlet, da de designede båden.

- Vi spurgte de bedste leverandører om at levere deres top-performance produkter: North Sails har leveret sejl, Harken har leveret udstyret på dæk, Lorima har leveret masten og Lemer kølen. De har alle indgået i designprocessen af den seneste Figaro Beneteau 3 med foils, forklarer han.

Ændret layout

- På en smuk både som denne er det få ejere, der spiser under dæk. Mange foretrækker at sidde på dæk i stedet for at sidde rundt om et stort salonbord indendørs. Vi har ændret layoutet for at imødekomme forventningerne, fortæller Lorenzo Argento og fortsætter:

- Vi har lavet et mindre bord og afslapningsområde med en stor sofa samt sofabord. Jeg elsker virkelig denne sofa, da jeg brugte meget tid på at designe den, fortæller han.

Under dæk finder man tre kahytter,samt ejers kahyt i stævnen. Agter til er en garage, hvor en mindre gummibåd kan opbevares.

Båden er 17 meter lang, 5 meter bred og stikker 2,5 meter med en T-køl.

To typer af mast

Aluminiums-masten bliver rigget til med et storsejl på 87 kvadratmeter samt en genua på 78,9 kvadratmeter. Code 0 er på 179 kvadratmeter, mens den asymmetriske spinnaker er på 254 kvadratmeter.

Hvis aluminiums-masten ikke passer til købers behov, er det muligt at få en carbon-mast i stedet. På højden bliver der lagt en meter til, mens storsejlet får et areal på 91 kvadratmeter.

Genuaen måler her 82 kvadratmeter, Code 0 185 kvadratmeter og den asymmetriske spinnaker bliver 11 kvadratmeter større, i alt 265 kvadratmeter.

Båden har taget to år at designe og bygge, og bliver vist frem for første gang til efteråret på bådshows i Cannes, Genoa, Barcelona og i Annapolis i Amerika.

Risbjerg i Them er dansk importør.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader