Sommertogtet blev vendepunkt: Nu bor Jan på Lyø og bygger træjoller på fuld tid
Som den eneste i Europa har 50-årige Jan Vogt gjort produktion af traditionelle træbåde i serie til sin levevej. I øjeblikket har de moderne plastikbåde dog luv-fordelen, og bådebyggeren må kæmpe for at få vind i sejlene.
August 2017. Tyske Jan Vogt er på sommertur i Danmark. Ikke blot for at nyde et par rolige uger med god sejlads og hyggelig havnestemning, men i lige så høj grad for at slippe væk fra dét kaos, der det sidste år har omgivet ham i hjemlandet.
Efter i fem år at have søsat sine egne træjoller til private, sejlklubber og børnehjem i Tyskland blev værftslokalerne i 2016 for små. Vogt vælger derfor at sælge bygningen med den klare forventning om hurtigt at kunne fortsætte produktionen i nye lokaler.
En plan, der viser sig at være langt mere udfordrende end ventet.
- Det var deprimerende. Selvom jeg ledte i ni måneder, var det umuligt at finde en oplagt plads i Tyskland, hvor jeg kunne fortsætte værftet, forklarer bådebyggeren til Minbaad.dk.
Fra Tyskland til Lyø på få uger
Da Vogt under sommersejladsen kaster fortøjningerne på Lyø i Det Sydfynske Øhav er det derfor med skjulte bekymringer bag det ellers altid imødekommende smil.
Bekymringer, som han en dag lufter for øens lokale købmand: ”Kom du bare herover, her er masser af plads,” ryger det ud af manden bag disken.
Vogt tager øboeren på ordet. Tre uger senere kan sejleren skifte den tyske folkeregisteradresse ud med en tilsvarende gårdadresse på Lyø.
Kort tid efter flytter han ind, og i december er dele af gården forvandlet til Vogts private værft med afsugningsanlæg og højt til loftet.
Kun én ting mangler: Ordrerne.
Bygger uden ordrer
For selvom træbådene mødes af respektfulde blikke i landets havne, og sejlere kærligt lader hænderne glide over det lakerede træ, er der tilsyneladende langt fra interesse til egentlig handling.
Dét selvom Vogt har tre modeller fra 13 til 19 fod i kataloget, kan tilbyde priser fra 105.- 360.000 kroner, og samtidig garanterer et begrænset klargøringsarbejde.
- Imprægneringsmulighederne er bedre i dag. Alle bådene er olieret tredive gange, så der er ikke meget mere vedligehold, end der er ved en plastikbåd, understreger bådebyggeren.
I september sidste år vælger Vogt at tage sagen i egen hånd. Arbejdshandsker og værktøj bliver fundet frem, og iværksætteren starter produktionen af en Lyøjolle, der skal vises frem på messer og til byfester.
- Det er sjovt at bygge sådan en båd. Du starter med nogle planker, det hele ligner egentligt mest et skelet, men til sidst har du skabt en træbåd, der emmer af liv, forklarer han.
Træbåde videresælges ikke
Selvom ordrerne her et halvt år senere fortsat lader vente på sig, har den ambitiøse tysker ikke tabt modet.
Faktisk er optimismen højere end de lange master, der finder vej til nutidens moderne Bavaria- og Hanse-sejlbåde.
Kun 4-6 træbåde skal nemlig årligt forlade det private værft på Lyø, førend Vogt også om ti år kan kalde sig Europas eneste producent af traditionelle træbåde i serie:
- Når man køber sådan en båd, er det en værdi, man får - en blivende værdi, som holder i flere generationer. Der er en tættere binding mellem båd og ejer. Man sælger ikke bare træbåden videre, som man gør det med en plastikbåd, slutter Jan Vogt med stolthed i stemmen.
Læs mere om Jan Vogts Lyø-værft her.