Gå til hoved-indhold
Småbåde
Danny Christensen og faderen Svend Åge Christensen går fortsat side om side på værftet i Agger, selvom det i dag er manden til venstre, der har det sidste ord. Foto: Sara Sulkjær
Småbåde
Nordjyderne fremviste første gang den 19 fod lange Limbo 565 på Boat Show. Foto: Sara Sulkjær
Småbåde
Limbo 565 leveres med en motor fra Suzuki. En motorfabrikant, der har Limbo Både som Danmarks største forhandler. Foto: Sara Sulkjær
Småbåde
Køberne føjer typisk en ekstra stol, en solseng eller lignende til bådens udstyrsliste. Foto: Sara Sulkjær

Limbo Både: Familien Christensen har bygget håndoplagte glasfiberjoller i 50 år

Nordjyske Limbo Både er blandt de få værfter, der producerer deres joller på dansk grund. Den danske kvalitet og et design, der tilrettelægges efter kundens behov, har holdt nordjyderne flydende trods finanskriser og en bådproduktion, der i stigende grad rykkes mod billige lønninger i øst.

Af Sara Sulkjær |

Året er 1969. Mens de unge i hovedstaden med guitar i hånden gør oprør mod samfundets normer og forældrenes trivielle livsstil, kaster Svend Åge Christensen sig over det traditionsbundne bådebyggeri i nordjyske Agger. 

Her bliver en lokal jolletype og jagtpramme første skud på dét, der sidenhen skal vise sig at blive en stamme på hele 20 modeller.

Søn følger trop

Mens en række danske og udenlandske værfter har set deres virksomhed drukne i økonomiske kriser, har Limbo Både i 2019 nemlig formået at holde sig flydende i et halvt århundrede. 

En flot præstation, som blot to-tre andre bådeværfter herhjemme kan prale af.

Faktisk er det gået så godt, at Svend Åge Christensen for få år siden kunne overlade en sund virksomhed til sin i dag 34-årige søn, Danny Christensen.

Heller ikke fire årtier senere havde ungdomsoprøret gjort sit indtog i det nordjyske. Arvtageren fulgte i stedet direkte i faderens kølvand uden at foretage de store ændringer. 

- Det fungerede jo godt, så for mig at se var der ingen grund til at gøre noget anderledes. Man skal ikke bare ændre for at ændre, understreger sønnen overfor Motorbaadsnyt.dk.

Made in Denmark

Den kantede skrogform med den flade bundkonstruktion og to langsgående køle karakteriserer derfor fortsat jollerne, der er 100 procent ’Made in Denmark’:

- Alle vores både bygges i håndoplagt glasfiber og er altså ikke vakuumproducerede, som det eksempelvis kendes fra værfter i Polen. Det er et udtryk for dansk kvalitet, forklarer Danny Christensen.

Dermed er vejen banet for en søsikker bådkonstruktion, der selv efter halvtreds år ikke efterlader nordjyderne med hænderne i lommen. 

Omkring 100 både i størrelser fra 9 til 23 fod bliver hvert år søsat fra værftet, hvoraf størstedelen sælges til danske og grønlandske sejlere og lystfiskere.

Kunden kan få egne features

Seneste skud på stammen er den splinternye Limbo 565, der stod klar blot én uge før sin danmarkspremiere på Boat Show i Fredericia. 

- Der har været en stor interesse omkring den, men de besøgende skal selvfølgelig lige hjem og overveje det nærmere, inden de skriver under,  fortæller en optimistisk Danny Christensen.

En interesse, der, som det kendes fra de foregående modeller, i høj grad affødes af muligheden for at designe drømmebåden med præcis de features, som kunden ønsker.

Tilføjes omkring 10.000 kr. til den i udgangspunktet 72.000 kr. dyre nyhed får køberen eksempelvis en solseng, mens der kan monteres en bøjle til vandski, fiskeudstyr eller lignende.

Læs mere om de nordjyske Limbo Både her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader