Gå til hoved-indhold
Udstyr
Udstyr

RIB med foils i Danmark – svæver fra 17 knob og brændstof halveres

En flyvende RIB landede mandag i København. Når foilsene tager over, vil forbruget af brændstof mindskes, og de mange bølgeslag undgås. Interesserede kan få gratis prøvetur i denne uge.

Af Sara Sulkjær |

Det er ikke kun i eventyrets verden, at banale rekvisitter på magisk vis får luft under vingerne, som det eksempelvis ses i Ole Lund Kirkegaards Hodja fra Pjort. Også i danske farvande flyver transportmidler over vandoverfladen.

Det sker, når den franske producent SeAir fra mandag den 6. maj første gang viser deres foils under prøvesejladser i dansk farvand.

- Med den type foils, vi viser frem i denne uge, vil RIB’en komme op og flyve ved 17 knob. Men vi har også foils med tykkere profiler, der giver et større løft, hvor bådene er foilende fra kun syv knob, forklarer Thomas Kjaerulff, SeAirs importør i Skandinavien.    

Foils udvikles fortsat

Bag bilen fra Frankrig trækker Kjaerulffs kollegaer en Sillinger AirShark 765, hvorpå foilsene er monteret. En RIB, der med motor på 215 hestekræfter, trailer og foils rammer en pris på 1,3 mio. danske kroner. 

- I princippet kan foilsene sættes på hvilken som helst RIB, men det kræver, at båden er forstærket. Noget, som skal udføres på værftet, fortæller Kjaerulff.

Kun tre forskellige bådproducenter tilbyder i øjeblikket ejeren en flyvende tur på vandet. Foruden Sillinger gælder det Avon 7 m og 5.5 Zodiac Pro.

Men flere er, ifølge forhandleren, på vej: 

- Vi udvikler stadig på vores foils, og der vil generelt være en kæmpe udvikling på området de næste år. Forhåbentligt kommer det også til at betyde, at priserne falder, forklarer Kjaerulff og oplyser, at ét sæt foils i øjeblikket koster 150.000 danske kroner uden montering og lignende.

Spar halvdelen af brændstoffet

Selvom vandmodstanden naturligvis mindskes, når RIB’en foiler, og farten dermed øges alt afhængig af motorvalg, er det de færreste, der falder for den højteknologiske båd efter et kig på loggen.

Op til 50 procents besparelse på brændstofforbruget samt muligheden for en mindre motor, der med foilsene kan sikre samme fart som på de konventionelle RIB-både, lokker i stedet de nye ejere.

Noget, særligt de offentlige instanser finder tiltalende, ligesom den langt mere behagelige sejlads er en afgørende faktor for, at eksempelvis de franske myndigheder har taget de flyvende RIB-både under sine vinger:

- De militærfolk, der sejler RIB’s hver dag, kan højest holde i tre-fem år, fordi får så mange slag, når båden rammer bølgerne. Nyre og så videre slås ganske enkelt i stykker, forklarer Thomas Kjaerulff. 

Undgå søsyge

Et alvorligt problem for de professionelle, som dog næppe vil ramme den almindelige lystsejler. Alligevel er der god grund til at rette kikkerten mod de topmoderne foils, understreger Kjaerulff:

- For private er det naturligvis også rart at undgå slagene. Samtidig bliver du på ingen måde søsyg, når du svæver over vandet. Folk skal bare ud og prøve det, lyder opfordringen fra den danske forhandler.

Er du interesseret i en prøvetur, kan Thomas Kjaerulff kontaktes på thomas@seair.dk eller 40 35 25 05. 

Foruden den flyvende RIB bliver det muligt at prøvesejle en RIB på hjul. Foto: PR-foto

Motor

Fusion lancerer endnu en radio i prisvindende Apollo-serie

Fusion udvider den prisvindende Apollo.serie med en ny RA670 marine stereo. Marineradioen kommer med bluetooth, connect TV og PartyBus-features, alt sammen for at gøre lydoplevelsen på vandet bedre.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken