Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Da starten gik var der mellem 4 og 6 m/sek. fra øst og over middag faldt den til 3-4 m/sek. Foto: Vedbæk Sejlklub

Flot vejr til Stelton Cup men kun 3 af de store både nåede i mål da vinden døde

98 både startede i Stelton Cup, hvor Ven blev rundet om bagbord. Vedbæk Sejlklub lavede en lidt for lang bane til de store både, hvor kun 3 både nåede i mål. Og løbsvinder i H-båd, synes slet ikke om at runde Ven, da han frygter grundstødninger.

Af Troels lykke |

Startvinderne i årets efterårsklassiker Stelton Cup, i et fantastisk sejlervejr (til at starte med), gik til BB-10 meter med Michael Hansen, X-99 med Michael Rasmussen og en ClubSwan 42 med Peter Buhl, viser resultat over startvinderne.

Sejladsen gik fint for de fleste, erfarer minbaad.dk, der har talt med nogle af sejlerne, der var med på solskinsdagen, hvor vinden fra øst startede med 4 til 6 m/sek., senere over middag droppede den til under 4 m/sek. og senere faldt vinden endnu mindre.

Selv Elliott 35ss nåede det ikke

Flertallet af de store både, nåede derfor ikke mål på den 24,6 sømil lange bane, ikke engang den lynhurtige Danmark Rundt Offshore-båden Elliott 35ss.

Kun tre både nåede i mål, og vinderen på stor bane var den rutinerede og skarpe ClubSwan 42-sejler Peter Buhl.

På en 3. plads kom Mads Christensen, alias Blærerøven i sin 48 fods kulfiberbåd. Taktiker om bord, navnebroderen og sejlmager Mads Christensen, forklarer om Stelton Cup.

- Det var en fin sejlads i lækkert vejr, men ærgerligt at Vedbæk Sejlklub lavede en for lang bane, så meget få kom i mål, samtidig oplevede vi forvirring ved mållinjen, med mærker, der var sværre at identificere, forklarer Mads Christensen.

Samme kritik har H-båds løbsvinder, Frem-sejler Ole Engblom, der har sejlet Stelton Cup i over 25 år og vundet de fleste løb. Han har i alt fem startsejre og når den 6. kommer i hus, vinder han en Stelton lampe mere.

At runde Ven kan give kølskader

Ole Engblom ville mest tale om at runde Ven, som han ikke synes er en god idé, på den ellers tilpas 16,6 sømil bane, som H-båden var 3 timer og 26 minutter om at sejle.

- At sejle kapsejlads rundt om Ven kan føre til mange grundstødninger, jeg synes det er forkert, når der ikke er mærker, der skal respekteres, der er før ødelagt både i Stelton Cup, når både er gået på grund ved Ven, samtidig bliver det hurtigt sejlads på en linje efter hinanden, når man runder en så lille ø, siger Ole Engblom, der sejler både uden kortplotter og ekkolod.

Vedbæk Sejlklub beklager manglende præmieuddeling

Vedbæk-sejler Lars Olesen Larsen, der blot er frivillig i stævnet og hverken er baneleder eller stævneleder, har følgende kommentar til minbaad.dk om Stelton Cup 2019:

Af flere forskellige årsager, som jeg kun delvist kender, blev der ikke holdt præmie-uddeling på dagen, hvilket er utroligt ærgerligt.Jeg er bekendt med følgende faktorer, der har betydet at der ikke kunne afholdes præmieuddeling:

  • Meget stor forskel i sejltid for start 1, start og start 3 medførte at mange af de tidligt måltagne både var vendt hjemad da resultaterne forelå. Årsagen er nok dels banen for start 3 i kombination med mere aftagende vind end forventet samt stærkere strøm end forventet.
  • Mange deltagere i start 3 kom aldrig i havn i Vedbæk, da de ikke kunne fuldføre sejladsen indenfor tidsfristen – der var meget få sejlere tilstede sidst på eftermiddagen. 
  • Et foruroligende stort antal protester og diskvalifikationer, foranlediget af uoverensstemmelse mellem den faktiske bane og sejlads-bestemmelsernes mærke-angivelser
  • For højt ambitionsniveau for arrangementet i forhold til Vedbæk Sejlklubs kapacitet. Desværre er der ikke et egentlig program i klubben  til at tiltrække og udvikle nye frivillige kræfter.

- Jeg glæder mig nu alligevel over en god dag på vandet for de mange deltagere, og håber, at Vedbæk Sejlklub også fremover har mod på at planlægge og afvikle Øresunds sidste kapsejlads inden vinteren, slutter Lars Olesen Larsen.

Se løbsvinderne her

Motor
content-loader
content-loader
content-loader