Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Suncruiser 23erens pris spænder fra ca. 250.000 kr - 450.000 kr og afhænger af solcellers og batteriers kapacitet samt ekstraudstyr som fx. mere komfortable sæder, mulighed for generator og landstrøm med konverter. Batterierne vejer 400 kilo. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Suncruiser 23 fra Fyn leveres med to styk fire kW Torqeedo-elmotorer

Rune Eilertsen har konstrueret et fartøj, der kan sejle syv knob på gratis energi leveret fra himmelrummet. Søsiden fra Fyns Amts Avis gik om bord til en sejlads ud for Rudkøbing. Suncruiser 23 leveres med to styk fire kW Torqeedo-elmotorer.

 

Af Troels lykke |

På afstand kan fartøjet en Suncruiser 23  ligne en overdækket terrasse banket sammen af forhåndenværende materialer. Hvad der har ligget nærmest fartøjsbyggeren er tilsyneladende sorte plader af plast.

Betragtet tættere på, kan man se, at den spartanske aptering om bord kun omfatter nogle langsgående bænke. Agter står en styrepult, der er tildækket i havn. Det, der gør fartøjet til noget helt særligt, kan kun ses af havnens måger.

- Ovenpå taget ligger solceller. De oplader batterierne under dækket. Båden er et slags eksperimentarium. Jeg bruger den til test og udvikling og så lidt familiehygge-sejlads, forklarer ejeren, Rune Eilertsen til Fyns Amts Søsiden Søsiden, der viser et kæmpe galleri

Solbåds-konstruktøren fra Midtfyn er det, man vi kalde en opfinder-type. En kreativ, teknisk nørd på den gode måde. Han har årelang erfaring i it-branchen og driver sin egen virksomhed, Hybridgenerator i Årslev.

Virksomheden udvikler og fremstiller energibesparende komponenter til vindmølle-industrien. Rune Eilertsen har selv konstrueret, og produkternes fokus er på miljøvenlighed - ligesom på solbåden.

400 kilo batterier

Når solbåden ligger fortøjet langs broen i Rudkøbing, slubrer den energi i sig. Her forstyrrer ingen skygger solcellernes direkte mulighed for at tappe energi ud af den blå himmel og direkte ned i fartøjets omkrig 400 kg batterier.

Hvor meget solskin, der kommer om bord, kan Rune Eilertsen se hjemme på Midtfyn - eller i princippet hvor som helst i verden. Batteriernes tilstand kan følges på en app. Samme app på mobil eller iPad kan også manøvrere solbåden.

Et hul i styrepultens panel afslører, at sådan har det ikke været altid. Solbåden er under stadig udvikling. I hullet har siddet et instrument, der nu i stedet kører via app'en.

FAKTA

Solbåden i Rudkøbing havn er et eksperimental-fartøj konstrueret og bygget af Rune Eilertsen fra Midtfyn. Solbåden findes også i en typegodkendt version. Typebetegnelsen er Suncruiser 23.

Suncruiser 23 er to-skroget, en kataman, med godkendt plads til op til 12 personer. Byggemateriale: Fortrinsvis termoplast. Længde 23 fod, ca syv meter.

Suncruiser 23 kan leveres i flere versioner og med bl. a. forskellig kapacitet af solceller og batterier.

Motorer - standard: Suncruiser 23 leveres med to styk fire kW Torqeedo-elmotorer.

Batterier - standard: 14.4 kW lithium-batterier og 3600 watt (peak) solpaneler. Oplader batterier fra solpanelerne på ca. fire timer.

Med standard-udgave af solcelle- og motor-konfiguration kan Suncruiser 23 i følge specifikationerne sejle omkring fire og en halv time ved fem og en halv knob - eller den kan sejle "hele dagen og ud på aftenen" ved fire knob - i solskin.

Topfart: Syv knob. Eks. ved topfart: To timer ved solskin, dernæst opladning fra solen på fire timer i havnen, og den kan derefter igen sejle med syv knob i to timer hjem - eller til en ny havn.

Pris på Suncruiser 23 spænder fra ca. 250.000 kr - 450.000 kr og afhænger af solcellers og batteriers kapacitet samt ekstraudstyr som fx. mere komfortable sæder, mulighed for generator og landstrøm med konverter. Båden kan også leveres som halvfabrikata.

Landstrøm lader batterierne på fire timer. I samdrift med solpaneler er det to timer med 16 ampere og 230 volt.

Solbåden i Rudkøbing vejer i alt knap to ton. Motorerne vejer 50 kilo. 

Kilde. Søsiden Fyns Amts Avis 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader