Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Præsentationen af s/s Svendborgsund fandt sted til et åbent hus-arrangement på Det Gamle Værft i Ærøskøbing. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis.
Kort Nyt
Fordæk og styrehus på s/s Svendborgsund. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Kort Nyt
På agterdækket skal man specielt bemærke trækkrogen ved masten. Passagerdamperen kunne også bruges til bugsering af sejlskibe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Sydfyenske-damperen Svendborgsund er blevet til en 1:25 model af originalen

Søren Busch fra Ærø har bygget en model af Sydfyenske-damperen Svendborgsund, som den så ud efter forlængelsen i Svendborg i 1910.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Fyns Amts Avis var med ved afsløringen af Svendborgsund-damperen.

- Kan du se, hvad det er ..?

Søren Busch peger under søgelænderet på hans nybyggede model af damperen Svendborgsund. Rundt langs skibets agterdæk er monteret noget hvidt, fletværks-lignende materiale - vel en centimeter højt.

- Det er tyl, forklarer Søren Busch.

Han er mester for modellen af Sydfyenske-damperen, som den så ud efter en forlængelse på Ring-Andersens Staalskibsværft i Svendborg i 1910. Hvidmalet tyl fra eksempelvis brudeslør skaber den rette illusion på denne plads.

Et andet sted - fra ratkonsollen i styrehuset og ud til roret agter - går en kæde, der er synlig flere steder på modellens dæk. Også den detalje er et resultat af modelbyggerens kreative tænkning.

- Kæden kommer fra et smykke. Så har jeg malet den sort, fortæller Søren Busch, modelbygger fra Bregninge på Ærø.

Gode folk på sidelinjen

Søren Busch gør det ellers mest i modelbygning af jetjagere. Svendborgsund er det første skib, han har modelbygget helt fra bunden.

- Jeg ved ikke så meget om søfart og skibe, men jeg har heldigvis haft et par gode folk på sidelinjen, siger Søren Busch.

Den ene er Christian Albertsen, sømand og leder af Ærøskøbings Det Gamle Værft, hvor modellen nu er udstillet. Den anden faglige sparringskraft er skibsingeniør Claus Bendix Nielsen, der også har Øhavets færgehistorie som sin store interesse.

- Vi har talt sammen i mange timer. Jeg har lært mange maritime udtryk undervejs, siger Søren Busch, mens Claus Bendix Nielsen nikker og lidt senere får korrekset, at skibets skelet hedder spanter - og ikke spær.

- Vi har hygget os

Søren Buschs nybyggede model af Svendborgsund indgår som en naturlig del af Det Gamle Værfts brogede samling af maritime effekter. Hvis publikum vil se skroget af virkelighedens damper, står det overdækket som et genopbygnings-projekt ved siden af værftets bedding.

Søren Busch tør ikke sætte tid på bygningen af Svendborgsund-modellen.

Omkring de 600 timer fordelt over et lille halvt år er ikke skudt helt ved siden af, vurderer han.

Dertil kommer, at Søren Buschs kone, Kirsten Hornbeck, også har udført forskellige detaljer undervejs.

- Vi har hygget os. Jeg er glad, når jeg laver sådan noget. Jeg elsker at bygge, lyder det fra Søren Busch, mens modellens glasmontre for en stund er løftet af.

Bittesmå møbler

Den flotte 1:25-udgave af Svendborgsund adskiller sig fra de fleste andre skibsmodeller ved, at den også er apteret. Der er med andre ord også noget at se indeni.

Kig eksempelvis ned gennem døren til førsteklasse-salonen under agterdækket. Her ses bittesmå møbler og gardiner for koøjerne. For at belyse miniaturerne har Søren Busch installeret nogle lysdioder.

Døren til mahogni-styrehuset står også åben. Derinde kan ses et trærat og en dampmaskin-telegraf. Også dele af det ikke synlige maskin- og kedelrum er opbygget.

- Det eneste sted man kan sige, at jeg har snydt lidt, er andenklasse-salonen ude under fordækket. Koøjerne er så små, at man alligevel ikke rigtig kan se noget derinde, siger Søren Busch.

Mjølners balustre

Ude på fordækket står et sort, sirligt udført ankerspil. Det er ikke nødvendigvis autentisk, men det kunne være det.

- Vi ved ikke helt, hvordan det oprindelig har set ud. Claus fandt en tegning af et spil fra Faaborg. Så den har jeg lavet det efter, forklarer Søren Busch.

Den forlængst ophuggede Sydfyenske-damper Mjølner har også inspireret. Fotografier af Mjølners balustre - kunstfærdige søjler under rækværk - har dannet forbillede på modellen af Svendborgsund.

Grim ælling bevaret

Claus Bendix Nielsen og Søren Busch har også brugt mange timer med studier af virkelighedens Svendborgsund udenfor. Blandt andet har øjne, målebånd og tommestokke været rettet mod hver af skrogets nittede stålplader, så modellen kunne blive så korrekt som mulig.

- Svendborgsund var lidt en grim ælling i Sydfyenske-flåden. Derfor er det sjovt, at det lige er den, der som eneste damper er bevaret i dag, siger Søren Busch.

Kilde: Fyns Amts Avis

Motor
content-loader
content-loader
content-loader