Gå til hoved-indhold
Store både
Store både

Newzealændere vil bygge verdens første eldrevne slæbebåd

I 2021 leveres den miljørigtige slæbebåd til havnen i Auckland af det hollandske Damen-værft. Byggeomkostningerne til fartøjet er dobbelt så store som for en tilsvarende dieseldrevet slæbebåd.

Af Sara Sulkjær |

Målsætningen er klar: Når kalenderbladet siger 2040, skal havnen i Auckland, New Zealand, være fuldstændig CO2-neutral. 

En ambitiøs målsætning, der har vidtrækkende konsekvenser - blandt andet for de fartøjer, der hver dag bugserer de enorme tankskibe til og fra havnen.

Afvisende producenter

Siden 2016 har new zealænderne derfor kæmpet for at føje et miljørigtigt fartøj til flåden. En kamp, der hurtigt viste sig langt vanskeligere end ventet. 

Da havnen indledte jagten på slæbebåden, stod det klart, at et lignende ikke i forvejen fandtes på markedet - og at de færreste havde fantasi til at forestille sig, at det indenfor få år skulle blive tilfældet:

- Vi talte med adskillige producenter om at bygge en batteridrevet slæbebåd. De fortalte os, at vi drømte. Hybrid-slæbebåde var mulige, sagde de, men ikke batteridrevne, forklarer Allan D'Souza fra havnen i Auckland i en pressemeddelelse.

Et stærkt partnerskab

Alligevel stod new zealænderne fast, hvilket nu har givet pote. Således har havnen netop offentliggjort, at de har underskrevet en kontrakt med hollandske Damen Shipyards:

- De har investeret en betydelig mængde tid og penge i at udvikle dette innovative skib. I kampen mod klimaforandringer er partnerskaber vigtige, og Damen har været en fremragende partner, understreger havne-CEO, Tony Gibson.

Det forventes, at slæbebåden, der kommer med et dobbelt så stort prisskilt som tilsvarende, dieseldrevne fartøjer, vil spare havnen for omkring 80 millioner kroner i operationelle udgifter.

Se mere om projektet i videoen øverst i artiklen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader