Gå til hoved-indhold
Redaktøren
Hellerup-sejlere glemte at samle ledninger igen, efter de skilte dem ad kl. 01.30, dagen før de skulle sejle DM.

Er der en voksen tilstede i jurylokalet?

Når der skal uddeles en Regel 69-dom ved fx et J/70 DM i Horsens, er det ikke nok med en stærk juryformand, der skal modspil til fra erfarne, mere regelstærke, fornuftige voksne.

Af Troels lykke |

Lednings-sagen i Horsens kortslutter lige nu på de sociale medier, hvor sejlere er forarget over at fire unge J/70-sejlere har fået en Regel 69-straf, der kostede dem en disk i stævne og en sag, der snart behandles i Dansk Sejlunions Regel & Appeludvalg.

Det er vanærende at have en Regel 69-sag klæbende på sig. Det er ikke bare noget man stikker ud fordi to ledninger ikke er samlet og fordi tasker roder i et lokale.

Bliver det næste at man får en dom for ikke at sætte stole på plads i klubben? Er der en voksen tilstede?

Det er for let for en juryformand bare at dele en Regel 69 ud, uden måske at have et sagligt grundlag for det, som det måske ser ud til at være i denne sag, der er fyldt med lukkethed, der ikke tjener sejlsportens sag, men åbner for spekulationer.

Så vi ved det ikke med sikkerhed endnu, om juryen har overreageret.

Jeg har selv været domsmand i Københavns Byret i flere år, hvor vi var to domsmænd, der assisterede en byretsdommer. Noget man mener sikrer sund fornuft i retssystemet.

Men noget kan tyde på, at juryformand Paw Hagen manglede sund fornuft i jurylokalet, ud for de oplysninger vi har fra stævnleder i Horsens og ud fra det vi har talt med de fire anklagede sejlere om. 

MEN hvis det passer at der deles Regel 69 ud fordi fire unge mennesker skiller to ledninger ad på Horsens Havn i et lokale og glemmer at fortælle det til klubben dagen efter, så har dansk sejlsport mistet jordforbindelsen.

Ifølge mine kilder i regel-miljøet skyldes den eventuelle kortslutning i Horsens, at der mangler folk med erfaring.

Ved et DS- og DIF-DM i sejlsport skal juryformanden være national dommer, men kravene til de øvrige juryfolk i en protestkomitee er meget vage. De skal have gennemført et regelkursus.

Det vil sige, at det kan være helt grønne jury-folk, der hurtigt kan tromles ned og ikke komme til orde for en erfaren juryformand, der kan have mistet jordforbindelsen og sin sunde fornuft. Det vil, måske som det er tilfældet her, skade sejlsporten og dens omdømme.

Løsningen er, siger en erfaren herre inden for regel-området, at der uddannes flere sejlere, der kan deltage i juryarbejdet.

Her har Dansk Sejlunions Kapsejladsledergruppe en kæmpe opgave, for at motivere klubber til at blive bedre til at tage kurser, så der kommer mere tyngde i fx en protestkomitee.

Troels Lykke

Redaktør

Motor
content-loader
content-loader
content-loader