Gå til hoved-indhold
Sejlklubber
Søskendeparret Johanne og Andrea Schmidt er blandt de unge besætninger, der må søge mod udlandet for at sejle stævner i deres 49erFX. Foto: Pedro Martinez/Sailing Energy

Sportschef: De unge går enten all-in eller forsvinder fra sejlsporten

Unge i sejlsport: Mange unge dropper jollesejladsen, hvis de ikke sikrer sig en plads blandt de bedste på kraftcentre og på Dansk Sejlunions udtagede hold. Det kan få konsekvenser for elitemiljøet i Danmark, fortæller Thomas Jacobsen.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk dykker i en artikelserie ned i sejlsportens måske største udfordring: De manglende unge sejlere. Her fortæller Dansk Sejlunions sportschef, Thomas Jacobsen, om følgerne for elitemiljøet.

Alt eller intet. Det er det ubevidste slogan, som en stor del af de unge, danske idrætsudøvere kan skrive under deres sportskarriere:

- Som jeg ser det, er der en generel trend i idrætsgrene i Danmark, der går på, at de unge enten går all-in eller forsvinder. Det gælder også i sejlsporten, understreger sportschef i Dansk Sejlunion, Thomas Jacobsen, overfor Minbaad.dk.

10-15 unge går all-in

Hvert år har 10-15 unge sejlere evner og talentet til at gå all-in. De er alle i 15-17-års alderen, drømmer om at vinde medaljer under Dannebrog og indsluses derfor på Dansk Sejlunions udviklings- og talenthold samt i landets kraftcentre.

Men det er ikke alle, der formår at navigere gennem det smalle nåleøje og kan se deres navn skrevet på unionens holdlister. 

Selvom havnens faciliteter fortsat står klar til disse unge, og klubber landet over endnu stiller joller til rådighed, er det tilsyneladende ikke nok til at bibeholde den almindelige, unge jollesejler i miljøet: 

- Vi har før rekrutteret fra den gruppe, der så at sige sejler for sjov, men gruppen er blevet mindre, og mange af dem, vi ser på landsholdet i dag, har vidst, at de ville det meget længe, forklarer sportschefen. 

Tvinges til udlandet

Det er ikke kun potentielle landsholdssejlere, der er forsvundet fra havoverfladen efter den almene ungdomssejlers deroute. Også de jollesejlere, som de dygtige besætninger skal konkurrere imod, lader dermed bådene stå på havnen:

- Det problematiske er, at jeg ikke kan få min egen søn til at købe en 49er for at stille til start i kapsejladser herhjemme. Hvis man kunne lokke de unge til at deltage for sjov, kunne vi lave grandprix-serier, også for de olympiske klasser, forklarer Jacobsen. 

Netop de hjemlige stævner er en stor mangelvare for de dygtigste unge, der ikke nødvendigvis har en bugnende pengepung i baglommen. 

Uden danske fleets bliver sejlerne tvunget til at rette blikket mod de populære og dyrere stævner i udlandet, når kalenderen skal udarbejdes:

- Et af de problemer, vi ser i dag, er, at man bliver nødt til at rejse utroligt langt for at komme til stævner. Her ville det være optimalt, hvis vi havde store felter i Danmark i stedet, understreger chefen for landsholdssejlerne.

De afgørende støttekroner

I sidste ende kan den manglende bredde i ungdomsrækkerne koste placeringer på topplan. 

Placeringer, der ikke blot er med til at rette fokus mod sejlsporten herhjemme, men også er altafgørende, hvis elitesejlerne fortsat skal se Team Danmark-støtten tikke ind på kontoen – i hvert fald i sin nuværende form, hvor Dansk Sejlunion er kategoriseret som et såkaldt ’verdensklasseforbund’:

- Det ville være den yderste konsekvens, hvis det gik ud over støtten. I øjeblikket kommer omkring halvdelen af landsholdssejlernes budget, omkring ni millioner, fra Team Danmark, forklarer Thomas Jacobsen.

Dansk Sejlunion har netop offentliggjort deres medlemstal fra 2018. Her fremgår det, at der i 2018 var 3.737 medlemmer i alderen fra 13 til 24 år. I 2017 var det tal 3.815, hvilket bevirker et fald på lidt over to procent.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader