Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Stig Wittrup i sin Dufour 40.

DK Rundt Singlehand er populær: Halvdelen af startnumrene solgt på to døgn

25 solosejlere er klar til det udmattende race i de indre danske farvande. Et race, der kan sejles af alle, mener medarrangør, Jan Møller.

Af Sara Sulkjær |

To døgn efter, at tilmeldingen til den første officielle udgave af Danmark Rundt Singlehand blev skudt i gang, har 25 sejlere allerede meldt sig på startlinjen.

Mens de første 15 skippere alle kunne skrive sig på deltagerlisten ved de to foregående prøvesejladser, har også helt nye Danmark rundt-sejlere nu fundet modet til at prøve kræfter med landets måske mest udfordrende solosejlads:

- Der er aktivitet på tilmeldingssiden, så der er helt sikkert andre på vej, som er i gang med at samle data. Det virker fornuftigt. Jeg tror, vi når op omkring vores maksimum på 50 både, forklarer den begejstrede medarrangør, Jan Møller, til minbaad.dk.

Ren overlevelse efter ben tre

Med specifikke krav til båden såvel som til sikkerhedsudstyret ombord samt beviser og erfaring fra tidligere solosejladser er det ikke nok blot at indtaste sit navn, hjemhavn og bådmodel på tilmeldingssitet.

En række spørgsmål må udfyldes, før et startnummer kan erhverves. Formelle krav, der hænger nøje sammen med det store sikkerhedsfokus, der af arrangørerne ses som en nødvendighed i den udmattende sejlads:

- Efter ben tre er folk fuldstændig flade som fregner, deres kræfter er simpelthen væk. Det bliver ren overlevelse, erindrer Jan Møller om det i alt seks ben lange udmattelses-race.

Selvom der efter hvert ben er indlagt stop-overs i udvalgte havnebyer, er det ikke blot en nats søvn, der er på menuen. De otte timer må ligeledes bruges på at gå i havn, spise, tjekke vejrudsigter og udføre reparationer på båden.

Flot CV er ikke afgørende

At have et langt og prangende CV fra solosejladser landet over er dermed ikke garanti for en god placering i Danmark rundt-racet.

- Alle kan gøre det. Det handler ikke i så høj grad om evnerne på kapsejladsbanen, men om hvordan hjernen er skruet sammen, og om man kan fokusere og navigere, når lageret er tømt på sjette ben, understreger Møller.

Allerede nu har en bred vifte af sejlerprofiler meldt sig på kapsejladsbanen. En 71-årig svinefarmer fra Jylland var den første, der sendte sin blanket afsted, mens også skarpe kapsejlere som sejlmager Jan Hansen har meldt deres ankomst.

Også både uden målerbrev er inviteret til at sejle med i en såkaldt crusing-klasse, der på ingen måde slækker på sikkerhedskravene i forhold til de kapsejlende både.

At mange dygtige sejlere i de foregående testsejladser har måttet hive startnummeret af før tid taler således sit tydelige sprog om, at turen i de indre danske farvande ikke blot er halvvinds-sejlads i otte sekundmeter.

Nødhavn er ikke lig udelukkelse

Det er derfor på ingen måde en skam at søge nødhavn i den 646 sømil lange sejlads, der blandt andet lægger vejen forbi Bornholm og Skagen: 

 - At søge nødhavn er udtryk for et godt sømandsskab, hvad enten det er jeg selv, båden eller vejret, der skal fikses. Derfor bliver man som udgangspunkt ikke smidt ud af sejladsen, hvis man gør det, forklarer Møller.

I stedet er det vigtigt, at stævneledelsen fra Assens Sejlklub hurtigst muligt får besked.

På land sidder nemlig et sikkerhedsteam, der 24 timer i døgnet holder et skarpt øje med deltagernes tracking og hurtigt vil reagere, hvis en sejler skifter til en uhensigtsmæssig kurs.

Der er fortsat 25 pladser tilbage i Danmark Rundt Singlehand.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader