Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger/Pantaenius
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Sejlerne kæmpede hårdt i AFI 2Star. Foto: Peter Brøgger
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

En tredjedel af sejlerne udgik i blæsende AFI 2Star mod Samsø

I 15 m/sek måtte 41 både udgå af den populære kapsejlads til Samsø, der traditionen tro sluttede med tre Folkebåds-besætninger på podiet - især i år, hvor der ingen spilersejlads var. Express-sejler smed storsejlet i 18 m/sek. Se fotos af Peter Brøgger, der fulgte sejlerne tæt.

Af Sara Sulkjær og Troels Lykke |

Stilhed før stormen. En overskrift, der meget vel kan sættes på starten i AFI 2Star lørdag morgen, hvor 130 både havde sikret sig ét af de eftertragtede startnumre, der i marts blev udsolgt på blot fem minutter.

Her kunne deltagerne i en meget stille luft på Aarhusbugten krydse linjen og sætte kursen mod Samsø, der skulle rundes om styrbord. 

24 sekundmeter

Allerede da sejlerne lå mellem Sletterhage Fyr og Issehovedflak, var scenariet dog et ganske andet.

Vind og regn ramte deltagerne i rigelige mænder, og der blev typisk meldt om vind på 15 sekundmeter, mens Henrik Jørgens i X4Box målte helt op til 24 sekundmeter.

Høje vindstyrker, der kostede materiel skade på flere af bådene, hvorfor en tredjedel måtte vende retur til Aarhus, mens andre klarede den til Ballen Havn. 

Personskader formåede deltagerne heldigvis at navigere udenom, ligesom Marinehjemmeværnet, der fulgte sejlerne tæt, ikke kom i aktion. 

H.C. Erbs, førende Express-sejler fra Aarhus Sejlklub, fortæller til Minbaad.dk om turen, han gennemførte med Mathias Degn Pedersen.

- Det var hårdt i år, for da vi kom rundt om Sletter Hage fik vi 15 til 18 m/sek. og kryds mod Samsø. Vi smed storsejlet for ikke at ødelægge det, vi synes, det var mere rart bare at sejle på fok. Vi var allerede på Samsø ved 14-tiden, og der var masser af vand i båden fra regnen, forklarer H. C. Erbs.

Kort festmiddag

To Folkebåde, Søsvalen og Nanna, kunne som de første gå i mål på Samsø efter den hårde sejlads, hvor der blev sejlet med omvendt respit.

Herefter fulgte X50'eren XOXO samt en Hanse 470, Karma, mens bådene herefter gik i mål med få minutters mellemrum. 

På land ventede moleøl og en række røverhistorier sejlerne, der havde en masse at videregive fra den udfordrende dag.

Til gengæld havde trætheden taget over, da festmiddagen på Sejlerstuen/Dokken senere var på programmet, hvorfor dørene blev lukket tidligere end de seneste år. 

Da sejlerne slog øjnene op lørdag, var det til gengæld til høj sol og en stabil vind fra vest på 5-8 sekundmeter. Det gav et kryds ned om Samsø og efterfølgende en foran for tværs mod Aarhus. For de fleste for spids til en spiler, mens enkelte havde succes med en Code 0.

Søsvalen hurtigst efter DH

Trods manglende Code 0 opnåede Bandholm 35 Timshel den største succes, da de som den første båd nåede mål i Aarhus. IMX40 Mandalay, Albin Nova Seaduction og Faurby 330 Pondus fulgte lige i kølvandet på Bandholmen, mens det traditionen tro var Folkebådene der løb med den endelige sejr. 

Øverst i tabellen og vinder af Danmarks ældste kapsejladstrofæ, Damernes Pokal, blev Peder Bo Nielsen og Rasmus B. Nielsen fra Sejlklubben Bugten i Folkebåden Søsvalen, mens Tuffe og Nanna af samme model tog de resterende podiepladser.

Se alle resultaterne her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader