Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Jan Andersens egen konstruktion, den selvbyggede kulfiber-trimaran Black Marlin har sin faste pæleplads i Ballen havn. Når pontonerne er klappet ud, er den otte meter bred. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis
Kapsejlads
Her ses Jan Andersen under Palby Fyn Cup 2019, hvor han altid bliver slået af Jens Qourning i den endnu lettere trimaran, Dragonfly. Foto: Troels Lykke

Bådebygger Jan Andersen vil først i Silverrudder på under 15 timer i Black Marlin

Jan Andersens omsejlingsrekord er 15 timer og 36 minutter. Nu vil han gerne under 15 i sin 1460 kilo trimaran i kulfiber, Black Marlin. Når der kommer et vindpust, accellererer trimaranen som en Porsche på motorvejen. Fredag går starten i Svendborg

Af Troels lykke |

Jeg har en båd, der har vist, at den kan vinde. Det er det, jeg sejler efter, siger Jan Andersen i en om bord-snak med Søsiden, Fyns Amts Avis. 

Han fortæller til den sydfynske avis, at han vil under 15 timer i sin Black Marlin.

Bådebygger Jan Andersens selvkonstruerede og selvbyggede trimaran vejer 1460 kilo og den har kun et let såkaldt svingsværd:

- Bly og jern er ikke noget, vi bruger. Alt, hvad der kan udføres i kulfiber, er lavet i det, siger Jan Andersen, indehaver af Visionboats i Vester Skerninge.

Hvis Silverrudder har en Silverking, er det Jan Andersen. Hans forrige trimaran, Barracuda, har vundet sejladsen overalt to gange, og det samme har den nuværende med navnet Black Marlin, se flere fotos på fyens.dk

Et fartuhyre

Den kulsorte sejl-raket med de udklappelige pontoner er et fartuhyre. De fleste både flytter sig ikke meget ved to meter vind i sekundet. Ved den vindhastighed siger trimaranens log allerede seks-syv knob.

Ved kapsejladsen fornylig Skar-Drej var vinden ikke over seks m/s. Her loggede trimaranen 19,5 knob.

- Jeg ved ikke, hvor stærkt den kan sejle, men jeg vil helst ikke over 22-24 knob. Det er vildt nok til mig - og tæt på, at hovedskroget løfter sig, siger Jan Andersen.

Som en Porsche

Et treskrogs-fartøj af kulfiber reagerer langt mere kontant end en kølbåd. Når der kommer et vindpust, så accellererer trimaranen som en Porsche på motorvejen:

- Vi kan sagtens øge ti knob ved to knobs vindændring, siger Jan Andersen.

Få seneste update fra sejladsen: facebook.com/silverrudder

Deltagerne i Silverrudder: silverrudder.com/?Participant-list

Kilde. Søsiden, Fyns Amts Avis

Motor
content-loader
content-loader
content-loader