Gå til hoved-indhold
Motorer
- Forureningen harmonerer rigtig dårligt med København som grøn by, så vi skal have de her havnerundfartsbåde over på noget mere bæredygtig energi, siger de Radiale i København. Foto: Troels Lykke

Miljøproblem i København: 5 ud af 27 kanal- og havnerundfartsbåde sejler på diesel

Ifølge Det Økologiske Råd udleder alle havnebåde tilsammen årligt den samme mængde kvælstofilter (NOx) som en benzinbil, der kører 5.000 gange rundt om jorden.

Af Troels lykke |

Men bådene skal være mere miljøvenlige, mener en række politikere i Københavns teknik- og miljøudvalg.

- Det er uhensigtsmæssigt, at vi som kommune gør så enormt meget for at bekæmpe forureningen både med busser og vores egne havnebusser, men at den private sektor så slet ikke følger med, siger Niels E. Bjerrum, som er teknik- og miljøordfører for Socialdemokratiet i København.

Jakob Næsager, konservativ gruppeformand på Københavns Rådhus, vil gerne have alle kanalbåde over på el, skriver dr.dk.

Og det bakkes også op af Mette Annelie Rasmussen, teknik- og miljøordfører for Radikale Venstre i København:

- Forureningen harmonerer rigtig dårligt med København som grøn by, så vi skal have de her havnerundfartsbåde over på noget mere bæredygtig energi, siger hun.

Havnerundfart: El er dyrt og besværligt

Men lige nu er der for mange forhindringer for, at Canal Tours Copenhagen selv skifter til en grønnere løsning, siger direktøren for Strömma Danmark, Mads V. Olesen, der driver Canal Tours Copenhagen.

- Sammen med besværet følger også en økonomi, som er meget massiv, hvis vi skulle skifte bådene ud på én gang, siger han i en artikel på dr.dk.

Canal Tours Copenhagen har ifølge Mads V. Olesen brugt et tocifret millionbeløb på at omdanne to af bådene til el.

Kilde: DR

Motor
content-loader
content-loader
content-loader