Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Elan E 4 koster fuldt sejlklar og udstyret, 1,6 mio. kroner. PR-foto
Kort Nyt
Sådan ser Elan E 4 ud i kahytten. PR-foto
Kort Nyt
Thomas Iermiin, tv., og Michael Floor fra Floor Yachts ser her ved Randers Fjord, hvor firmaet holder til. Foto: Troels Lykke

Elan importeres igen til Danmark

Danskerne får nu en tur- eller kapsejladsbåd mere på hylden. Fra november 2020 står Thomas Iermiiin fra Aarhus for importen med sit firma Yachting Denmark.

 

Af Troels lykke |

Rigtig mange køber en ny bil herhjemme, men få køber en ny sejlbåd på et marked, der oversvømmes af brugte 70'er-, 80'er- og 90'er-både.

Men ønsker man et hot, moderne design, kunne man jo købe nyt, hvor ens tur- og sejlbåd ligner en Formel 1-båd som jordomsejlerbåden VO65 med bred hæk, stejl stævn, chine på fribordet, moderne Seldén-rig, Harken-spil og skjult forstagsrulle.

Det er nemlig sådan, man eksempelvis kan beskrive Elan 4 på 35 fod.

1,6 mio. kroner - alt inklusiv

En båd, der starter ved 1,4 mio. kroner og slutter ved 1,6 mio. kroner sejlklar med en Sail Ready-pakke, dertil skal lægges hjemtransport.

Båden bygges i Slovenien af Elan-koncernen, der blandt andet også bygger ski og vindmøller. I marinedivisionen har Elan 150 ansatte på et værft i en mindre by, hvor også motorbåds-producenten Greenline holder til.

Et mærke, som Floor Yachts ligeledes importerer.

100 Elan-både årligt

Elan Yachts bygger stort set alt til deres egne både, dog støber de ikke deres køle, men alt træ og støbning af skroget står de for, forklarer Thomas Lermiin og Michael Floor fra Floor Yachts, der for fjorten dage siden besøgte værftet, som bygger små 100 både årligt.

Elan Yachts har tre typer sejlbåde, der alle designes af den kendte designer Rob Humphrey. Den første er E-line til performance med typerne E3 på 30 fod, E4 på 35 fod og E5 på 40 fod.

Den anden linje er turlinjen med Impression 40, 45.1 og 50 fod. Den sidste linje, der kun består af én bådstørrelse, er luksuslinjen GT 5 for 43 fod, der starter med en pris fra 2,3 mio. kroner.

- Det er en feinschmecker-båd, vil jeg kalde den. En båd med dobbeltror, T-køl, og hvor der ikke er blevet sparet med noget. Men alle Elans både er vakuumstøbt og bygget i høj kvalitet, selvom de er serieproduceret. OneSails leverer sejl til bådene, men på E-linjen og GT-linjen vælger folk typisk selv deres sejlmærke, forklarer 54-årige tur- og kapsejler fra Århus Sejlklub, Thomas Iermiin, der ved, hvad han taler om.

Han har blandt andet arbejdet for Diamond Sails i flere år og fikset sejl under Admirals Cup. Senest har Thomas Iermiin været ansat hos en større bådforhandler nord for Aarhus.

Floor: Pris og kvalitet følges ad

Manden bag Floor Yachts, Michael Floor, siger om den nye satsning med Elan Yachts, der de senere år har vundet europæiske og amerikanske priser:

- Vi har haft andre bådværfter i spil, men vi valgte Elan, fordi pris og kvalitet hænger godt sammen. Samtidig synes vi godt om Elans koncept, at der følger meget ekstraudstyr med i prisen. Vi er i øvrigt åbne for at tage brugte både i bytte, hvis de køber en Elan. Nu tager vi E4 med på Copenhagen Boat Show, og man kan prøve båden fra september, forklarer Michael Floor.

Opdateret 4.12.20 med ny importør

Thomas Iermiiin fra Yachting Danmark, www.y-d.dk, står nu med importen fra november 2020. Følg også Elan fællesskabet her: Facebookgruppen Elan Danmark.

Læs mere om Elan: www.elan-yachts.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader