Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
ClubSwan 36 bliver en kombineret jolle og kølbåd. Foto: ClubSwan.
Kort Nyt

Ny ClubSwan 36 får C-foil system

Finske Swan præsenterer senere i år den nyeste båd fra værftet, en ClubSwan 36. Båden, som er en high-performance kapsejladsbåd, bliver beskrevet som en forvokset jolle med ovalt skrog og justerbar mast.

Af Maria Ravn Jürgensen |

Den nye ClubSwan 36 er i en liga for sig. Med et unikt skrogdesign, justerbar HR40 carbonmast og tværgående C-foils bliver den nye ClubSwan 36 ekstrem. Det skriver seahorsemagazine.com.

Den originale Swan 36 var banebrydende, da den første gang blev præsenteret, og de efterfølgende Swan-både har vundet Admiral's Cup og the Whitbread, bedre kendt som Volvo Ocean Race.

Et stærkt team

Da Nautor Swan i midten af 1960'erne bad Olin Stephens om at tegne den originale Swan 36, valgte de verdens førende team til at designe båden.

Fem årtier senere har Nautor Swan's vicepræsident Enrico Chieffi samlet et 'dream team' til at designe og udvikle ClubSwan 36, blandt andet på baggrund af hans erfaringer fra OL og America's Cup.

Juan Kouyoumdjian blev bedt om at designe en yacht lignende en moderne superbil, med nem håndtering og top performance.

Giovanni Belgrano blev valgt som hovedingeniør. Ingeniøren Hervé Devaux udviklede riggen, og marinearkitekten Juan Pablo Marcos arbejdede tæt sammen med Juan K's team for at gøre layoutet og udseendet perfekt.

High-performance

Yachten bliver mere beskrevet som en stor high-performance jolle end en lille yacht. Båden er designet til at formindske luftmodstand og flytte tyngdepunktet ned.

Det store cockpit er åbent agter til, og masten er kun lige foran kølen og næsten over C-foilen, som kommer ud lige under vandlinjen på begge sider.

Båden vil ved hjælp af C-foils kunne nå en hastighed på mere end 20 knob, ifølge Swan. Chieffi og Kouyoumdjian, begge tidligere olympiske sejlere, bad Hervé Devaux om at designe en jolle-lignende mast inspireret af Starbåden. 

Selvom førende sejlmagere har været inde over designet af riggen, kan ejeren dog selv bestemme sejlmageren. Klassereglerne betyder, at riggen må bestå af et 58 kvadratmeter stort storsejl, en 33,5 kvadratmeter fok i vind op til 15 knob, en mindre fok til hårdere vejr og en 134 kvadratmeter stor spiler.

Den første ClubSwan 36 skulle stå klar til foråret, og de første testture afvikles i maj måned.

Kilde: Seahorsemagazine.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader