Gå til hoved-indhold
Test
Dan Pedersen og Kræn Nielsen fra X-Yachts i Haderslev ses her i Barcelona, hvor de hjalp journalister med at teste deres X4.0. Foto: Giorgos Anyfiotis
Test
Journalist, tv., og Kræn Nielsen fra X-Yachts under test ud for Barcelona.
Test
Her ses X4.0 under minbaad.dk test udfor Årøsund i juli i år. Foto: Troels Lykke
Test
Test
Test
Der var mellem 3 og 10 m/sek. i Barcelona under test. Foto: Kræn Nielsen

X-Yachts til eksamen i Barcelona - tre X4.0er testet før første blev leveret

X-Yachts har haft en tre måneders periode for X-serien, hvor man testede sejlegenskaber og bo-komfort, før første X4.0 blev leveret til kunderne. - Vi håber det gav pote ved European Yacht of the Year, siger Kræn Nielsen, CEO fra X-Yachts.

 

Af Troels lykke |

12 bådblade, herunder Morten Brandt fra Bådmagasinet, var forleden i Barcelona, hvor en del både blev testet til European Yacht of the Year 2020, hvor vinderne af forskellige kategorier offentliggøres til boot-udstilling i Düsseldorf til januar.

X-Yachts er atter nomineret, igen i Performance Cruiser kategorien. Og denne gang er det X4.0, der var til eksamen ud for en kæmpe lystbådehavn, Port Ginesta, der ligger lige syd for Barcelona.

Nu testes X-Yachts i tre måneder før levering

Denne gang var X-Yachts ekstra godt forberedt, da den nye X4.0, som minbaad.dk testede i juli, har været under grundige tjek i tre måneder. 

Hele tre X4.0ere har sejlet flere hundrede sømil af folk fra X-Yachts, som dermed har kunne give feedback tilbage til værftets designere og ingeniører. Faktisk blev den ene X4.0 testet i mere end 1000 sømil.

- Vi byggede tre X4.0ere til os selv, før den første blev leveret. Det har vi gjort for at sende den helt rigtige båd på markedet. Det kan blive en gamechanger for kvaliteten af vores både, at vi tester så grundigt så længe Og der har været flere ændringer, som nu er implementeret på den første båd, der blev leveret til kunden, også i kahytten, fordi folk fra X-Yachts har boet i båden, noget man først rigtigt finder ud af, når man bor i båden. Vi har også testet holdbarheden af X4.0eren, når den fx har sejlet i 20 m/sek. i flere timer, når den er blevet sejlet til udstilling i København, Oslo, Marstrand og Flensborg blandt andet, forklarer Kræn Nielsen fra X-Yachts til minbaad.dk.

Ror blev ændret og flyttet

Man fandt blandt andet ud af at roret skulle justeres.

-Det første ror var der lidt for meget pres på, derfor ændrede man roret og flyttede rorstammen nogle mm , hvilket betød at der i dag er endnu bedre balance i båden, så man fx kan sejle en hård skæring i frisk luft, med en stor code zero oppe, uden at båden mister grebet. Derfor er båden endnu bedre balanceret og kan sejles med bare to fingre, hvilket vi fik ros for under testen i Barcelona, hvor journalisterne går meget højt op i sejlegenskaberne. Og der slog vi til fornemmer jeg, vi kunne sejle i op til 10 m/sek. med fuld sejlføring, forklarer Kræn Nielsen, der også havde tidligere X-99 verdensmester og X-Yachts kvalitetschef Dan Pedersen med under European Yacht of the Year-testen med.

Den nye X4.0er havde da også det helt frække set-up i Barcelona, hvor der var en 2,4 meter dyb T-køl, Axxon kulfibermast, Elvstrøm Epex Tecnora-sejl, noget man skal slippe omkring 500.000 kroner for, oven i de 2,98 mio. kroner, som båden koster sejlklar.

Der er i dag solgt 17 X4.0ere

- Vi har solgt 80 X4.3ere og vi tror også at denne X4.0 vil sælge godt, den er rummelig og sejler samtidig godt, hvilket er vigtigt for X-Yachts-sejlere, forklarer Kræn Nielsen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader