Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Skilte på de danske havne skal gøre skippere opmærksomme på deres ansvar. Foto: SejlSikkert.
Kort Nyt
Foto: SejlSikkert.
Kort Nyt
Foto: SejlSikkert.

Ny SejlSikkert-kampagne sætter fokus på skippers ansvar

En ny SejlSikkert-kampagne er netop sat i søen. Kampagnen, som hedder 'Tager du ansvar for sikkerheden, skipper?', er sat i værk for at sætte fokus på skipperansvar og for at reducere antallet af personer, der drukner.

Af Maria Ravn Jürgensen |

Som skipper har du ikke alene ansvar for, at dit grej er i orden, og at du har tjek på vejrudsigten, når du sejler ud. Du har også ansvar for, at alle om bord bærer redningsvest - for skipperansvar handler om at vise omsorg og sørge for, at alle kommer sikkert i havn, lyder det i kampagnen.

I de kommende uger vil havne i hele landet blive udstyret med blandt andet skilte ved udsejlingen og på bådbroerne, som opfordrer fritidssejlere og fiskere til at tage skipperansvar.

Skipper bestemmer

Det er skipperen, der bestemmer om bord, og hvis skipper har en regel om, at alle skal bære redningsveste, så er det det, man gør. Sådan er den ideelle verden.

En undersøgelse fra SejlSikkert, som Søsportens Sikkerhedsråd og TrygFonden står bag, viser, at det er stærkt socialt betinget, om man bruger vest ombord på en båd.

I 85 procent af tilfældende, hvor der er flere ombord på en båd, har enten alle vest på, eller ingen har vest på. Kun i 15 procent af tilfældene er der både personer med og uden vest ombord.

En opfordring til skipperne

Dette års SejlSikkert-kampagne, som Søsportens Sikkerhedsråd og TrygFonden står bag, handler derfor om at få skipperne til at sætte det gode eksempel og minde om, at de er garanter for sikkerheden ombord.

- Jeg medgiver gerne, at det kan være svært at bede sin makker i båden tage vest på, men omvendt så ved vi også, at redningsveste øger chancen for at overleve ved ulykker på vandet, lyder det fra Sten Emborg, specialkonsulent i Søsportens Sikkerhedsråd.

- Tænk på det værst tænkelige, at du må kontakte din makkers ægtefælle og fortælle, at der er en eftersøgning i gang efter manden eller konen, som er faldet over bord. Vi vil derfor gerne gøre det legitimt som skipper at stille krav til alle ombord, at de skal bære vest, siger han og fortsætter:

- Selv gør jeg det, at jeg tager redningsvest på og lægger en stak i cockpittet, så der ikke er nogen, der er i tvivl om, at alle bærer vest på min båd, fastslår Sten Emborg.

50 procent bærer redningsvest

Samlet set er det godt halvdelen af fritidssejlere, fritidsfiskere, kajakroere, surfere og personer på jetski, som ofte tager redningsvest på før turen på vandet.

René Højer, der er programchef og ansvarlig for vand- og badesikkerhed i TrygFonden, håber, at indsaten, som sætter fokus på skipperansvar, vil fungere som en venlig opfordring til at bryde vanen og få vesten på.

- Det er mit håb, at vi en dag slet ikke behøver at diskutere, om vesten skal på eller ej. Ligesom det i dag er tilfældet med sikkerhedsseler i bilerne. Men indtil da kan vi kun opfordre til, at skipperne går forrest som nogle gode eksempler for sikkerhedskulturen, siger René Højer og fortsætter:

- Når omkring halvdelen af dem, der i dag bruger vandet, allerede bruger veste, så skal de blot hver især få én anden til at begynde, og så vil vi være i mål, siger han.

Fakta:

Myten er aflivet: 7 ud af 10 dødsulykker sker i stille vejr.

Ifølge Søsportens Sikkerhedsråd er det en sejlivet myte, at ulykker til søs oftest sker i hårdt vejr. Men faktum er, at 70 procent af dødsfaldene i forbindelse med fritidssejlads og fiskeri i 2009-2017 skete i stille vejr med en middelvind på 5 m/s eller mindre. Ofte har man paraderne nede i stille vejr og kan tænkte, at her er der ingen risici.

En undersøgelse foretaget af Søsportens Sikkerhedsråd i 2017 viser også, at 43 procent af fritidssejlere og fiskere tror, at vesten er mindre vigtig i godt vejr. Men det er ikke sandt, for vandet er stadig vådt og kan selv på en lun og stille dag være meget koldt.

Fakta: Ud af de 149 fritidssejlere og fritidsfiskere, som druknede i 2009-2018

  • bar 24 procent redningsveste
  • var 70 procent 50 år eller ældre
  • var 91 procent mænd

Fakta: Det er en myte, at ulykkerne sker langt fra land

Stort set alle de dødsfald, som er sket i forbindelse med fritidssejlads og fiskeri i de seneste år, er sket tæt på land i de indre danske farvande.

Fakta: Så mange bærer redningsvest

  • Vandscooter/jetski: 91 procent
  • Surfboard: 81 procent
  • Kajak, robåd, pram: 53 procent
  • Sejlbåde: 50 procent
  • Jolle: 48 procent
  • Motorbåd: 22 procent
  • Kutter: 22 procent

Observationer fra 15 havne, som er foretaget en fredag og en søndag i sensommeren 2015, 2016, 2017 og 2018 af Als Research for Sejlsikkert.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader