Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Ældre skibe er lig med fast arbejde året rundt. Foto: Jesper Hjorth Johansen

Mandag 30. september er Store Afriggerdag 2019 for skonnerter

De bevaringsværdige skonnerter Mira, Halmø og Lilla Dan får en grundig overhaling, så de er godt beskyttede mod en hård vinter med frost og sne, og de unge matroser får en praktisk erfaring i, hvordan man vedligeholder træskibe.

Af Troels lykke |

Det er et stort arbejde at vedligeholde de gamle skonnerter. De skal slibe og lakere master, bomme og rær, afrigge tovværk, lapsalve riggen, tørre og pakke sejl og lægge alt på lager.

Kig forbi på kajen mellem kl. 10-15 og nyd synet af de flittige afriggere fra Skoleskibet Danmark og Georg Stage.

Fluer i riggen

”Der er tusindvis af arbejdstimer i at vedligeholde disse gamle træskibe. Og lige nu gælder det om, at få dem rigget af efter dette års sejlsæson, så de er beskyttede mod vinterens fugt og kulde,” fortæller Jesper Hjorth Johansen, kaptajn på Lilla Dan.

Efter Store Afriggerdag på Admiralkaj bliver skibene overdækket med presenninger og går i vinterhi indtil 1. maj, hvor glade gæster igen kan gå om bord til personale- og familiefester, eller teambuilding, receptioner og klimavenlige sejlferier.

De unge matroser kommer med en søfartsuddannelse fra enten Skoleskibet Danmark eller Georg Stage.

Med nedrigningsarbejdet på Skonnerterne Mira, Halmø og Lilla Dan får de udbygget deres praktiske erfaring med årets gang på en historisk skonnert og erfaring med det praktiske, maritime håndværk.

Skoleskibet DANMARK

Kølen til Skoleskibet DANMARK blev lagt på Nakskov Skibsværft i 1932, og efterfølgende blev skibet rigget færdigt og kunne begynde sin jomfrurejse i 1933. Siden da har skibet fungeret som stats skoleskib for Danmark.

Skibet er bygget som 3-mastet fuldrigger, idet denne type rig blev anset som den mest komplekse og mest krævende rig, som også ville kunne holde flest hænder beskæftiget.

DANMARK blev bygget med det ene formål, at uddanne søfolk til den danske handelsflåde. For at blive ubefaren skibsassistent eleverne gennemføre et togt med Skoleskibet DANMARK samt et landbaseret modul på værkstedskole på MARTEC´s faciliteter i Frederikshavn.

Georg Stage

Den første ”Georg Stage” var i 1882 under bygning på det nu lukkede skibsværft B&W i København. Fra sommeren 1882 har skoleskibet været på togt hver sommer og givet unge mennesker den grundlæggende søfartsuddannelse.

Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der frem til i dag, har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år.

www.facebook.com/DeForenedeSejlskibe

Motor
content-loader
content-loader
content-loader