Gå til hoved-indhold
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test af Auster 740 CC: Tysk grundighed og retrolook til fornuftige penge

Båden, vi testede ud for Egå, er med tysk grundighed overalt. Eksempelvis blev båden fabriksafprøvet i vand, før den blev leveret, for at undgå fejl i leverancen. Det fortæller Henrik Lund fra Dansk Marine Center, der har den på lager i december 2020.

 

Af Troels Lykke |

Er du til tysk kvalitet og grundighed, og elsker du samtidig en lidt retro-lignende båd, så er Auster 740 et oplagt valgt.

Hvis du desuden ikke er mangemillionær, så trækker den tyske båd godt i én, for du kan få båden til 479.000 kroner, inklusiv ekstraudstyr.

Den sælges hos importøren Dansk Marine Center, der kun ligger nogle golfslag nord for Aarhus, hvor båden er hjemme og klar til levering.

Auster 740 CC er en anelse billigere end Viper-mærket, der leveres af samme tyske producent.

Fås også i 520 model

Viper leveres ligeledes af den danske importør i størrelserne 18 til 32 fod, mens Auster-mærket fås i tre versioner: Auster 520 CD, Auster 740 CC samt bowrideren Auster 740 BR.

De to mærker produceres udelukkende på tysk jord, hvor de testes grundigt, før de igen forlader fabrikken.

Bådene fås både som benzin- og dieselinstallation fra Volvo Penta og Mercury, ligesom bådene konfigureres individuelt, således at køberen kan vælge skrog-, interiør- og hyndefarve. 

Motorerne leveres med et ekstra garantiår, som slutbrugeren får med ombord, garanterer importør Henrik Lund fra Dansk Marine Center.

Lav decibel ved 3500 omdrejninger

Motoren, der er på Auster 740 CC, er en Mercruiser 4,5 med 250 hestekræfter.

Den lyder godt, og ved 3.500 omdrejninger er den blevet målt med 58 decibel, men ved højere omdrejninger kan motorlugen med fordel polstres lidt mere for at holde lyden nede. Da vi testede Viper 233 kunne vi høre, at den lidt dyre model var bedre lydisoleret.

Men hvilke motorer ville ikke larme med en topfart på 41,6 knob, som vi gik på en spejlblank Aarhusbugt? Selv med den hastighed var der god kontrol i båden, der fint sprøjtede vandet ud til siden, når vi skar hækbølgen til Viper 233, der gik 1,5 knob stærkere.

160 sømil på en tank på 200 liter

Men med en cruisingfart på 22 knob er støjen intet problem på Auster 740 CC. Med den hastighed kan båden, ifølge magasinet Boots beregning, sejle 160 sømil på en tank. Dertil skal lægges en reservetank, der yder 15 procent mere oveni de 200 liter brændstof.

Man sidder dejligt dybt i førersædet, bag en halvhøj vindskærm. Sidder man ned, er der ikke blæst på én. Rattet gik let, og båden var også under kontrol, både da vi cirklede med 25 knob og slingrede i højere fart uden at skride ud. Der er da som regel også god kontrol med indenbordsmotorer.

Auster 740 CC føles derfor tryg, også fordi båden har relativt højt fribord. Sejlglæde er der rigeligt af, optrækket er fint, selvom båden vejer 1.950 kilo. Efter bare få sekunder planer den, og efter cirka 15 sekunder sejler båden med fuld fart, for dem der ønsker det.

Båden kan fint bruges til at stå på vandski efter, når der er sat en vandskikrog på. Tyskeren har en fin, dyb badeplatform, der er let at komme op på, og hvor der desuden fint kan bades fra.

Overnatning for to – plus to i cockpittet

Auster 740 CC er en daycruiser, men man kan sagtens sejle på weekend for to, men også for fire, hvis der reddes op til to mere i cockpittet på en sommerdag. Båden har nemlig en heldækkende kaleche med fuld ståhøjde, og med en stor bøjle foldes den let sammen.

Om læ kan forkøjen gøres bred, så der let kan sove to voksne. Et Porta Potti-toilet er der også gjort plads til i den lidt mørke kahyt, der dog har to luger på fordækket.

I cockpittet er der et lille pantry med et gasblus, en vask og et køleskab. Et lille cockpitbord kan let sættes op, og co-pilotsædet kan praktisk vendes om. Alt i alt kan der derfor let sidde fem personer og spise, om end spisebordet er en anelse småt. Men alt på småbåde er et kompromis.

Er man til solbadning, kan det også lade sig gøre på fordækket, hvor der placeres to hynder.

Henrik Lund fra Dansk Marine Center siger om båden:

- Båden har den opgraderede motor på 250 hk fra Mercruiser, og der er motorrumsudluftning og automatisk brandslukning. I det hele taget er her virkelig en båd med meget udstyr. Båden er med trykvandssystem, 12V udtag, lænsepumpe, lanterner, motorinstrumentering, hovedafbryder, drinksholdere og materialerne er i høj kvalitet, samtidig er der frit valg af farver på hynder, lyder det.

Konklusion

Auster 740 CC ser godt ud. Det er en båd, man kan vise frem. Især hvis man er til retro-look - for det har tyskeren med det stejle fribord og lidt kantede agter. Der er lidt 50'er-båd over Auster'en, hvilket gør den tidløs, som vi bifalder.

Båden kan mange ting, og man kan tage på weekendtur med kæresten eller på en dagtur, hvor et par børn er med. Båden er fint indrettet, og hynderne er dejlig bløde at sidde i.

Auster 740 CC er samtidig sjov at sejle, man får sejlglæde og endda til en pris, der er til at betale i forhold til mange andre både, vi har set i samme størrelse.

Tilbehør

Lænsepumpe, kaleche, badeplatform, køleskab i cockpit, 12v, badestige, trykvandssystem, 12v udtag, cockpitbord , Porta Potti toilet, motorrums udluftning, lanterner, automatisk brandslukning motorrum, vandskikrog, motorinstrumentering, hovedafbryder, drinksholdere, solseng agter og pantry.

Artikel er tidligere bragt på Motorbaadsnyt.dk.

Auster 740 CC

Længde: 7,42 m

Bredde: 2,50 m

Vægt: 1.950 kg

Dybdegang (min/max): 0,90 m

Motorfabrikant: 250 hk, Mercruiser 4.5L

Brændstoftank: 200 l

Trailbar efter stor SUV: 2500 kg

Antal sovepladser: 2 styk

Pris: 479.000 kr.

Læs mere hos importøren Dansk Marine Center, nord for Aarhus.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader