Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Zoneopdeling sikrede, at forsamlingsrestriktionerne blev overholdt ved opdeling på et stort geografisk område. Foto: Steen Hillebrecht

Det er muligt at kapsejle under corona: Sådan arrangerede Vallensbæk klubmesterskab for 36 sejlere

De frivillige måtte handle hurtigt, da nye restriktioner to dage før afviklingen af klubbens mesterskab i Match Race blev offentliggjort. Ni besætninger, 36 sejlere og to frivillige deltog ved stævnet, der blev afholdt i opdelte zoner.

Af Sara Sulkjær |

Kenneth Bøggild fra Vallensbæk Sejlklub forklarer her, hvordan det lykkedes klubben at sejle årets klubmesterskab trods stramme corona-restriktioner:

I en coronatid er dét at afvikle arrangementer og stævner en udfordring. Ikke mindst i en periode, hvor forsamlingsrestriktionerne fik et nøk ned af, så ti voksne personer samlet ét sted i tid og rum nu er den spilleplade, som sporten skal afvikles under.

Det stillede krav til organisationskomiteen i Vallensbæk Sejlklub, da tilmeldingslisten i den grad sprang rammerne for de maksimale ti personer. Ni besætninger var tilmeldt, 36 personer, plus de frivillige. Uden at gøre et stort nummer ud af de matematiske evner i klubben, så var det klart for alle, at knap 40 personer er end ikke lig med, men ganske meget større end ti.

Nøje opdelte zoner til sejlere og publikum

Da Kulturministeriets retningslinjer efter reguleringerne den 23. oktober 2020 først udkom torsdag den 29. oktober, det vil sige to dage før klubmesterskabet, skulle der arbejdes hurtigt. Med Kulturministeriets ganske vide retningslinjer for sportens fortsatte virke og DIF’s tolkning, som kom sent samme nat, samt løbende DIF-support tegnede der sig et billede af, at arrangementet, ved den rette planlægning, dels i rum, men også i tid, kunne afvikles uden at reducere i antal deltagere og uden at give køb på det sportslige på vandet.

Vallensbæk Havn blev markeret og registreret som ét stort venue-område, dette inkluderede land og vand. Derved blev det sikret, at der var mulighed for at sikre tilpas store geografisk spredning, så lovgivningen på dette område var overholdt. 

Venue-området blev så yderlige underopdelt i et publikumsområde, hvor der var plads til 500, samt et race zone-område med plads til de deltagende besætninger. Race zone-området blev separeret i zoner, så der var betydelig geografisk afstand i både tid og sted. Zoneopdelingen sikrede, at publikum, besætninger, frivillige, fotografer og andre på intet tidspunkt var sammen på en måde, så forsamlingsrestriktionerne ikke var overholdt. 

For at få det hele til at køre med otte sejlere i gang af gangen var antallet af frivillige limiteret til to personer. Det betød, at de to personer havde flere roller, og derfor også skulle kunne håndtere lidt flere problemstillinger end normalt, afhængig af hvor i afviklingen ting opstod.

Al kommunikation skete via VHF, ligesom klubmesterskabets round robin blev afviklet i to puljer med tidsmæssig adskillelse mellem de to puljer. Derfor var der udsendt detaljeret program med flight-skema, kort over venue med zoneopdelinger, SI og lignende. Således blev det sikret, at ingen uforvarende kom til at overtræde de skærpede restriktioner, eksempelvis ved ankomst til venue-området.

Publikum tæt på banen

Sejlerne blive mødt af helt klassiske oktober vejr, altså på den hyggelige måde. Let tåge, ingen vind, og den smule, som var, kom fra syd. Efter en kort introduktion til de særlige corona-forhold blev AP sat 20 minutter senere, tågen begyndte at lette, en smule vind indfandt sig i sejladsområdet, Vallensbæk Centerhavn, og sejladserne kunne sættes i gang.

Sejladser, der blev afviklet på en kort bane, hvor hver sejlads varede ca. 12 minutter. Fælles for dem alle var, at føringerne skiftede hele banen rundt, og klubbens nyindkøbte J/80’er viste sig at være glimrende idrætsredskab. 

Sejladserne blev startet fra den fastudlagte flydebro, hvor der uanset vindretning kan startes sejladser, med besætninger og publikum stående helt tæt på selve baneområdet.

Fintælling før finalerne

Round robin bestod af 16 indledende, intense sejladser, hvor der blev uddelt en del straffe, og nogle besætninger fik en lektion i, hvordan Match Race kan og skal sejles. Da de 16 indledende sejladser var slut, var stillingen tæt, og der skulle fintælling til, før de fire finalister kunne udpeges. 

Petit-finalen, sejladsen om tredje- og fjerdepladsen, skulle sejles mellem Team Hestbæk og Team Bernfeld. Begge besætninger var blevet nummer to i egen pulje. 
Efter en meget intens start på petit-finalen, hvor Team Hestbæk fik givet to hurtige straffe til Team Bernfeld, var spændingen ude af sejladsen. Dette skulle dog ændre sig, da Team Hestbæk pludselig lå helt stille ved topmærket. 

Det var ikke manglende vind, men en ny grund, som havde bygget sig op i løbet af sommeren, som skabte problemer. Sejladsen måtte derfor sejles om. 

Team Bernfeld havde lært af første sejlads og holdt sig nu i sikker afstand af Team Hestbæk, så begge hold kunne passere startlinjen uden nogle flag hængende over sig. Første opkryds var intenst, dog fik Team Hestbæk lagt afstand til på første løber, og der var herefter ikke yderligere spænding om udfaldet af petit-finalen.

Team Hestbæk kunne derfor sejle over målstreget som nummer tre til VSK Math Race Klubmesterskab 2020, og team Bernfeld som nummer fire.

Straf i finalen

Finalen stod mellem Team Videbæk og Team Sodemann. Team Sodemann havde i de indledende runder udvist imponerede bådhåndtering og stærk Match Race-sejlads. Team Videbæk havde også i de indledende runder været stærkt sejlende. 

Blandt publikum var Team Sodemann favorit. Finalen skulle sejles, indtil en båd havde vundet to gange. 

Første startprocedure blev sat i gang, og det stod hurtigt klart, at det var to besætninger, som begge ville vinde. Hurtigt fik Team Sodemann dog sat en straf ind mod Team Videbæk, og Team Sodemann kom da også bedst fra start. 

Herefter lagde de afstand til Team Videbæk og vandt første finalesejlads med god margen, og det virkede til, at Team Sodemann havde så meget overskud, at det tegnede til en hurtigt overstået finale. 

Spænding til det sidste

Men sådan skulle det ikke gå. Kun ét minut inde i næste sejlads pre-start fik Team Videbæk fanget Team Sodemann således, at en kollision mellem de to både var uundgåelig, og Team Sodemann indkasserede nu sin første straf i stævnet. 

Team Sodemann kom bedst fra start, men med en straf, som skulle laves, var det pludselig Team Videbæk, der stod med de bedste kort på hånden. Team Videbæk så sig aldrig tilbage og vandt den anden sejlads. Det betød, at den afsluttende sejlads nu skulle blive afgørende. Med de to foregående sejladser i hukommelsen var alt atter åbent. 

Den sidste og afgørende sejlads blev om muligt endnu mere intens. Alle flag blev taget i brug, dog var begge både uden straf, da starten gik. Team Sodemann havde fået låst Team Videbæk i en position på den forkerte side af startlinjen, hvilket betød, at Team Sodemann kunne passere startlinjen et stykke foran Team Videbæk og holdt fast i den position banen rundt. 

I dét, som efterhånden ikke kun var tusmørke, kunne Team Sodemann sejle over mållinjen som vinder af Vallensbæk Sejlklub Match Race Klubmesterskab 2020.

Det kan lykkes

Konklusionen er: Ja, corona gør ting svært, det kan virke uoverskueligt, tenderende til umuligt. Men det kan faktisk lade sig gøre at afvikle stævner og arrangementer. 
Det kræver grundig planlægning, et fleksibelt set-up, meget plads på land og vand samt en frivillig organisation, som kan løse flere typer af opgaver. VSK Klubmesterskab blev afviklet med nu deltagende båd, 36 personer og to frivillige, dette under forsamlingsrestriktioner på ti personer. 

I alle forhold blev forsamlingsrestriktionerne overholdt, i alle situationer var besætningernes sikkerhed og sundhed i fokus, således at tvivl ikke lagde en dæmper på det sportslige, som jo i bund og grund er derfor, vi er samlet.

Sejlende corona-hilsner
Kenneth Bøggild

Motor
content-loader
content-loader
content-loader