Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Mapfre PalmaVela 2012 - Prerace
Kapsejlads
Kapsejlads

Det tager to minutter at få en 200 tons J-class-båd op i fart til en start - CNN er om bord

En start skal virkelig times, forklarer den tidligere jordomsejler Ken Reed. Mød også Bouwe Bekking, der i program fra CNN forklarer om at sejle på Lionheart, der lå helt fremme ved stævne. Lionheart er 43,4 meter lang med en spiler på 1.000 kvm.

Af Troels lykke |

De erfarne topproffer fra Volvo Ocean Race og America's Cup Jens Dolmer, Bouwe Bekking og Jann Neergaard er blandt de heldige, der sejler den kæmpe 43,4 meter lange Lionheart, der vejer cirka 200 tons.

Lionheart sejles af 35 mand, hvor danskboende Bouwe Bekking styrer taktik, og Jens Dolmer styrer gasterne.

Lionheart er blandt de første J-class-både i aluminium. Den Hoek-designede båd på 142 fod er gjort i stand af værftet Pendennis i 2015 og i 2020, efter den blev bygget i 2010.

Oprindeligt blev båden designet af Ranger-syndikatet i America's Cup af Starling Burgess and Olin Stephens.

Kun otte proffer om bord - bruger trådløs kommunikation

Når der er 35 personer om bord bruger man et inter-comm-system til at kommunikere med, eksempelvis da starten skal planlægges med en computer, når starten skal times to minutter før skuddet lyder.

Bekking har fortalt til Minbaad.dk, at de kun er otte proffer om bord, mens flere andre hold har 25 profesionelle i teamet.

Spiler på 1.000 kvadratmeter

Spileren alene er op mod 1000 kvadratmeter. Og sejlene fra North Sails 3di er tunge, således vejer et storsejl på 445 kvadratmeter omkring 350 kilo, forklarer Bekking.

Mange af de øvrige J-Class-både er mindre. Eksempelvis er Shamrock V fra 1930 kun 119 fod, mens Velsheda fra 1933 er 127 fod.

Den kendte Ranger fra 1937 er 135 fod, hvor vandlinjen kun er 87 fod. Ranger vejer 166 tons, ifølge Wikipedia.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader