Gå til hoved-indhold
Havne
Løsningen med sejlads over vejen i havnen, vil give os de samme muligheder som i dag, for at sejle ud af havnen, forklarer den pressede formand fra S/K Lynetten.

S/K Lynetten: Drop en lav klapbro - vi vil sejle over vejen

Formand for S/K Lynetten, Airo Bjarking, fortæller til Minbaad.dk, at de 720 sejlere i Margretheholm Havn frygter en 4,5 meter lav klapbro, der er lukket i dagtimerne. - Vi ønsker, at bådene kan sejle frit over vejen, hvor de mange lastbiler (i syv til ti år) kører i en tunnel, siger Airo Bjarking

Af Troels Lykke |

Det bliver noget af en gyser med Lynetteholmen, hvor der på 14 meter vand flere steder i Øresund skal fyldes millioner af kubikmeter jord ud, så der om 50 år kan bo 35.000 københavnere der. 

Læs efter læs skal tippes i Øresund, før den nye, kunstige ø Lynetteholm er klar.

Det betyder, at de 720 sejlere i Margretheholm Havn skal lide under en ulidelig mængde larmende og forurenende lastbiler. Og allerede til næste år ved denne tid vil lastbil efter lastbil hver dag fragte enorme mængder af jord gennem København og ud til Refshaleøen - noget, der vil fortsætte de næste syv til ti år.

S/K Lynettens formand, Airo Bjarking, vil helst, at jorden enten skulle have været sejlet væk, eller at Nordhavnstunnellen skulle være bygget længere ud, så man kunne transportere jorden den vej op.

Lav klapbro på 4,5 meter lukker sejlerne inde om dagen

Men sker det ikke, ønsker sejlerne helt sikkert ikke en klapbro:

- Vi ønsker ikke en klapbro, fordi den på alle måder afskærer os fra et aktivt sejlerliv. Vores 720 både bliver lukket inde, vores sejlads begrænses, og vores sejlads bestemmes af 350 lastbiler, der skal frem og tilbage om dagen, forklarer Airo Bjarking

Hun vil i stedet gå efter en anden model.

- Der findes andre løsninger, og vi ønsker, at vejen føres under vand, så vi får mulighed for at være aktive sejlere. En sådan løsning er mulig og vil kunne etableres for omkring det samme beløb med en tunnel. Det er ikke dyrere end en klapbro, har en arkitekt regnet på for os. En tunnel vil samtidigt bidrage med at begrænse støv og støj. Løsningen er ligeledes langtidsholdbar og kan benyttes i fremtiden af Lynetteholms beboere. Med klapbroen kommer vi helt enkelt til at ligge i en indsø med 720 både, det kommer til at virke som et ”badekar”, fortsætter formand og Malö 40-sejler Airo Bjarking til Minbaad.dk.

Vil sejle over vej med lastbiler

Dermed håber sejlklubbens formand, at bådene i stedet kan sejle frit over vejen:

- Løsningen med sejlads over vejen vil give os de samme muligheder som i dag for at sejle ud af havnen, forklarer den pressede formand.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader