Gå til hoved-indhold
Hyr en prof så du ikke smadrer din spiler. Her er X-One fra Horsens uheldige. Foto: Troels Lykke
Hyr en prof så du ikke smadrer din spiler. Her er X-One fra Horsens uheldige. Foto: Troels Lykke

Prof-gast Jens Dolmer: Lav en playbook så roller fordeles på båden - og vind sejladser

Ingen skal være i tvivl om rollerne på en båd i let, mellem og hård luft. - Det værste på en båd er, når alle råber og skriger, det skaber nervøsitet og dermed opstår fejl, siger den professionelle sejler Jens Dolmer, der både har sejlet America's Cup og Volvo Ocean Race.

Af Troels Lykke |

- Umiddelbart er niveauet OK i Danmark, men mange sejler i ældre både, og de prøver ikke forskellige både nok. Det er et problem, at man for eksempel kun sejler med en symmetrisk spiler, lyder det fra Mikkel Røssberg, der har sejlet America's Cup og i dag sejler TP52.

Røssberg mener, at de danske kølbåds-sejlere skal hyre folk som ham. Han vil ud ikke med, hvad han tager for en weekend, men 10.000 kroner er ikke helt ved siden af, bekræfter han.

Ødelægge sejl til 130.000 kroner er dyrt

- Når man giver 130.000 kroner for et stel sejl og ødelægger nogle dyre sejl, så er det givet ud, at man hyrer en prof, der kan coache, så man eksempelvis ikke river spileren, forklarer TP52-sejleren og uddyber:

- Samtidig finder man måske fem procent mere fart. Det nytter ikke, at man er fedtet med at få en coach om bord, lyder opfordringen fra Mikkel Røssberg, der også anbefaler sejlerne at se en video fra et Melges 32- og TP52-stævne, hvor man kan lære af manøvrene.

Prof-sejler Jens Dolmer: Skrig ikke om bord

- Det værste på en båd er, når alle råber og skriger, det skaber nervøsitet og dermed opstår der fejl. Det handler derfor om at skabe ro om bord. Selvom pulsen er høj, skal man kunne fokusere, der er ikke tid til tjans og fjas, hvis man vil vinde. Lad vær med at gå ud og drik dagen før, du skal sejle, og gå i seng klokken to om natten, det bliver du ikke bedre af, siger Jens Dolmer.

Om kommunikationen lyder det videre:

- Kun to-tre taler om bord, det er rorsmanden eller taktikeren og en mand midt i båden, der spreder budskabet, så alle på forhånd ved, hvad der skal ske i manøvrerne, og alle skal følge med i sejladsen og ’sejle’ med.

Jens Dolmer kan ikke understrege nok, at alle om bord skal vide, hvad de gør:

 - Inden man sejler ud, skal hver eneste manøvre tales igennem i defriefing, forklarer Jens Dolmer. Han slår fast, at pitman (til faldene) og fordækkeren er særlige vigtige nøglepersoner blandt gasterne.

Lav en playbook så rollerne fordeles

Man sætter manøvrerne i system med en playbook, især hvis der er over seks mand om bord på båden.

- Hver især om bord skriver op, hvilke opgaver de har i let, mellem og hård luft. Alle manøvrer skal noteres. Det samler man så i en playbook, som bruges ved debriefingen, forinden kan man så læse på sin rolle.

- Playbooken er praktisk, når man starter op i sæsonen, eller når nye kommer om bord, siger Jens Dolmer, der har et fantastisk ry som underviser på danske både.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader