Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Her ses AS 340 Tender med en Torqeedo el-motor. Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Man sidder højt oppe, hvilket gør båden relativ tør at sejle. Her er det motorbaadnyt.dks udsendte, der tester i Werder nær Berlin. Foto: Kerstin Zillmer
Kort Nyt
En bådestige på siden sørger for man kan komme op i båden.
Kort Nyt
Bemærk de to hjul, der kan vippes ned når båden skal skubbes ud til vandet. Der findes også et hjul fremme.
Kort Nyt

Vi tester den 39 kilo lette kulfiberbåd AS Tender 340 - et stærkt alternativ til RIB

Tender til din båd. Vi har været i Werder nær Berlin for at teste den kun 3,4 meter lange, tyske AS Tender 340. Den lette kulfiberbåd er til kystnær sejlads. Man sidder højt, og båden er stabil - også når man står op i den.

Af Troels Lykke |

Det er en af de mindste både, som Motorbaadsnyt.dk's udsendte har testet de seneste år. Til sammenligning har vi prøvet mange mindre RIB-både.

Denne tyske AS Tender 340 er mere stiv at sejle i end RIB-bådene, der også bruges som tender til sejl- og motorbåde.

Når man sammenligner RIB-både på kun 3,4 meter, vinder AS Tender 340'eren noget mere som en båd med især bred, høj og stabil ræling at sidde på. Samtidig er dørken skridsikker, men også hård.

Virker søsikker

Båden på 1,6 meters bredde virker sikker sideværs, hvis man vil stå op og fiske fra den. Sidder man ned, er der neopren-håndtag at holde fast i. Under testen, der foregik med meget små bølger, var der ingen vand, der kom ind over den tyske båd.

AS Tender 340 er i kulfiber med PVC-skum, og er dermed meget stiv at sejle. Den fås også i en billigere udgave i glasfiber, der er lidt tungere.

Man betaler da også for båden. I kulfiberudgaven koster den 54.971,00 kr., mens den koster 46.790,00 kr. i glasfiberudgaven.

Båden er designet af tyskeren Thilo Kellerh og udemærker sig ved kun at veje 39 kilo i kulfiberudgaven. Tenderen er synkefri, da den er med dobbeltbund.

15 knobs fart med 9,9 hk

Under testen i Werder, nær Berlin, fik vi båden op på næsten 15 knob med en 9,9 hk Mercury-motor. Den kan sejles med en motor på maksimalt 15 hk.

AS Tender 340 er let at sejle og kom let op at plane, selvom vi var to om bord. Vi sejlede den også med en mindre Torqeedo el-motor, hvilket også fungerede fint.

Båden er let at søsætte, både fordi den kun er 39 kilo tung, men også fordi den har hjul agter, der kan vippes ned til jorden.

AS 340 Tender overraskede positivt, og trods dens kun 3,4 meter kan vi godt forestille os, at den kan bruges som en velfungerende tender eller til lystfiskeri samt småture nær kysten.

AS 340 Tender
Længde: 3,4 m

Bredde: 1,6 m

Motor: Fra 6 til 15 hk

Max fart med 1 voksen: 14 knob

Max fart med 2 voksne: 10 knob

Vægt: 39 kg

Skrogkonstruktion: Kulfiber med sandwich med epoxyresin

Dobbeltbund: Kan ikke synke 

Transport: BeachMaster hjul (kan klappes ned). Fås også med åre 

Producent: AST Yachts & Composites (Made in Germany)

Pris, AS Tender 340 Carbon: 54.971,00 kr. 

Pris, AS Tender 340 Tourer (GRP): 46.790,00 kr. 

Producent og sælger: advancedsailingtechnologies.com/BOATS/ASTender-340/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader