Gå til hoved-indhold
Småbåde
Den nye JD 770 Qooqa-jolle er isforstærket i henhold til søfartsstyrelsens isklasse F. Foto: PR-foto (manipuleret billede)
Småbåde
Fiskeren sidder godt beskyttet i JD 770 Qooqa, når der sejles hjem. Foto: PR-foto
Småbåde
Nyheden leveres både med og uden hardtop. Foto: PR-foto
Småbåde
Med spraydeflektor ledes vandet væk under sejlads. Foto: PR-foto
Småbåde
JD 770 Qooqa måler knap syv meter. Foto: PR-foto
Småbåde
Med hardtop vejer båden 1.850 kg. Foto: PR-foto
Småbåde
Qooqa-jollen er blevet en af de mest populære fangstjoller i Grønland siden introduktionen i 2017. Her nyhedens lillesøster, JD 600 Qooqa. Foto: PR-foto

Populær Qooqa-jolle har vokseværk - nu godkendt til last på 2,5 ton

Den aktive fisker kan tage en endnu større fangst ombord på den nye JD 770 Qooqa, designet af Askeladden. Med et ekstra isforstærket skrog er båden optimal til sejlads i grønlandske farvande.

Af Sara Sulkjær |

Der er godt nyt til fiskere, der drømmer om en større jolle med godkendt lastekapacitet på 2,5 ton og et ekstra isforstærket skrog i henhold til Søfartsstyrelsens isklasse F.

Til sæsonen 2020 kan Askeladden således præsentere JD 770 Qooqa. En lidt over syv meter lang jolle, der netop besidder de nævnte egenskaber.

Vandet ledes væk

Særligt i Grønland har JD-jollerne vundet indpas, hvorfor Askeladden nu har valgt at forlænge den i forvejen kendte JD 600 Qooda med én meter:

- Det er ingen hemmelighed, at Qooqa-jollerne er udviklet i samarbejde med grønlandske fangere, hvorfor netop dette bådmærke har indbygget spraydeflektor i skrogkonstruktionen, så vandet ledes effektivt væk fra skroget under sejlads, påpeger Jørgensen & Dahl, dansk importør af båden, i en pressemeddelelse.

Ganske som sin seks meter lange lillesøster leveres JD 770  både med og uden styrehus. Ønsker køberen sidstnævnte må påregnes en merpris på knap 30.000 kr. lagt til den oprindelige købspris på 321.790,00 kr.

Én eller to motorer

Til gengæld kan gæsterne da stå i læ, når bådens motorer på maksimalt 450 hk presser fartøjets stævn gennem vandet. 

- JD 770 Qooqa kommer hurtigt ud og hjem, i hvert fald hvis man monterer den maksimale motorkapacitet på 450 hk. Kraften kan både monteres som enkelt eller dobbeltinstallation, forklarer Jørgensen & Dahl.

Sammen med et indvendigt fribord på 85 cm sikrer det isforstærkede skrog i hele bådens længde samtidig en endnu større sikkerhed ombord.

Lovens ord

Netop det isforstærkede skrog er for fartøjer med fartstilladelse i områder, hvor is ofte forekommer, et krav fra Søfartsstyrelsen. 

I lovteksten for glasfiberfartøjer som Qooda lyder det således at...:

”Isområdet omfatter yderklædningen fra 500 mm over dybeste nedlastningsvandlinie til 500 mm under let vandlinie. Isområdet omfatter desuden bunden i en afstand af 30 % af LOA målt fra stævnen.

Isforstærkning omfatter følgende fælles minimumskrav, der anvendes, hvor der ikke under de enkelte skrogmaterialer stilles mere omfattende krav.

1. Yderklædningens tykkelse skal i isområdet forøges til: tis = 1,3´t+1,5 mm
Hvor t er laminat eller pladetykkelsen i henhold til konstruktionsreglerne angivet i regel 20, 23 og 25.

2. Kølen skal forstærkes, således at dens modstandsmoment fordobles i forhold til de i øvrigt angivne dimensioneringskrav

3. Spanterne skal forstærkes i isområdet, således at deres bøjningsmodstandsmoment forøges med 50 % i forhold de i øvrigt angivne dimensioneringskrav

4. Skrueakslen skal forstærkes, således at dens diameter forøges med 15 % i forhold til kravene i kapitel IV

5. Rorstammens diameter skal forøges, idet man i formlerne i regel 19 antager, at rorkraften er 25 % større end ellers angivet. Bolte i rorkobling, plader i ror m.v. forstærkes i henhold til samme antagelse"

Kilde: Lovteksten fra www.retsinformation.dk

JD 770 Qooqa kan allerede nu forudbestilles hos din forhandler. Jo tidligere der bestilles, jo tidligere står båden klar til sæson 2020.

Læs mere om Askeladdens Qooqa-serie her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader