Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Gøres broen fast, så forhindres sejlskibe højere end fire meter at passere gennem broen. Cirka 1.700 sejlere vil i såfald skulle ud på en 100 kilometer lang omvej, og måske helt vælge sejlads på Guldborgsund fra. Foto: Palle Tørnqvist

Partier ønsker at Kong Frederik IX’s bro skal kunne vippe så sejlbåde kan passere

På onsdag har transportminister Benny Engelbrecht (S) indkaldt forligskredsen bag anlægsloven for Femern-forbindelsen til møde. Emnet er jernbanebroen over Guldborgsund mellem Falster og Lolland. Se længere artikel på TV 2 Øst om sejlernes måske kroniske hovedpine.

Af Troels lykke |

Sagen drejer sig kort fortalt om, at opgraderingen af den danske jernbane frem mod den nye Femern-tunnel har givet anledning til debat om, hvorvidt Kong Frederik IX’s Bro, der leder togtrafikken fra Falster til Lolland, også i fremtiden skal være en klapbro.

Broen har siden opførelsen i 1962 været forsynet med en broklap, som tillader skibe og både at passere, men netop dette punkt i anlægsloven har Sund & Bælt senest arbejdet på at få ændret. Sund & Bælt finansierer gennem datterselskabet A/S Femern Landanlæg udvidelsen af broen, imens det er Banedanmark, som har ansvaret for at opføre broen.

- Når Femern tunnelen åbner, vil broen skulle håndtere en øget jernbanetrafik på op til 180 tog i døgnet med godstog på op til en kilometers længde. Banedanmark, der er bygherre for Femern Landanlæg, oplyser, at driftsstabiliteten vil være lavere på en elektrificeret klapbro end på en fast bro med så stor trafikmængde, står der i det oplæg, som Sund & Bælt sammen med datterselskabet Femern Landanlæg har overrakt til forligskredsen og som TV2 ØST har set.

En dyrere løsning

Prisen for en klapbro beløber sig til 280 millioner kroner, mod 260 millioner kroner for at gøre hele broen fast med betondæk.

Dertil oplyser Banedanmark, at driften for en klapbro vil beløbe sig til 4 millioner kroner i drift og vedligehold om året mod 1,5 millioner kroner for en fast bro.

Kilde. TV 2 Øst

Motor
content-loader
content-loader
content-loader