Bådhandler Reese: Nye sejlbåde er ikke steget væsentligt i pris siden 2005
Der sælges få nye sejlbåde i Danmark, men én af forhandlerne, det lykkedes for, var Reese Marin, der i 2019 solgte nye både fra Dehler, Moody og Hanse. - Nye både i dag koster stort set det samme som i 2005, men nu er bådene mere moderne og bredere, siger Henrik Reese.
Den 30. december klokken 14 solgte Reese Marin deres sidste nye båd i 2019. Det blev en værftsny Dehler 38, som køberen nøjagtigt kunne nå at sikre sig med rabat inden årsskiftet.
Dehler 38'eren, der sejlklar koster 1,8 mio. kroner, skal i år leveres direkte til Rungsted fra Dehler-værftet i Greifswald i Tyskland.
- Vi er glade for, at vi har haft en god fremgang med sejlbådssalget i 2019. Noget tyder jo på, at det vil fortsætte i klimaets tegn, siger Aabenraa-forhandler Henrik Reese, der er importør og eneforhandler af et af Europas største sejlbåds-brands Hanse Group, der bygger sejlbåde af mærkerne Hanse, Dehler og Moody.
Meget lille prisstigning
Henrik Reese, der er en af branchens mest erfarne forhandlere gennem over 50 år, har en forklaring på, at der igen begynder at blive solgt nye både i Danmark.
- Fra 2000 og 2006 blev der solgt rigtigt mange sejlbåde i Danmark, men så kom finanskrisen, og det gik i stå. Nu er sejlbådene fra dengang brugte, og folk vil have nye både. Den gode nyhed er, at bådene er steget meget lidt i værdi, forklarer Henrik Reese overfor Minbaad.dk og uddyber:
- Eksempelvis kostede en 35-fods Jeanneau, som vi forhandlede dengang i 2005, fra 1,150 mio. kroner. I dag kan du købe en værftsny Hanse 348 fra 1,2 mio. kroner. Dette skyldes, at byggemetoderne er blevet mere effektive på værfterne, og det var krisen, der pressede værfterne til at holde priserne nede. Dertil er der kommet bedre indkøb.
Bredere og hurtigere både i dag
Forhandleren mener, at man i dag får langt mere for pengene i form af design og udstyr, når du køber ny båd i forhold til for 15 år siden.
- Der har været et kæmpe designløft på de fleste værfter, som har givet bådene en større skrogstabilitet, fordi de er blevet bredere. Noget, som gør bådene mere stabile og hurtigere og gør det nemmere for bådejerne at håndtere, samtidig med at de får en bedre indretningsløsning og bedre plads.
- Materialerne er også blevet bedre, og det gør bådene stærkere, forklarer Henrik Reese, der dog stadig sælger flere motor- end sejlbåde, hvilket er en klar tendens i hele den vestlige verden.