Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Code Zero blev flittigt brugt i årets Stelton Cup 2020. Fotos: Vedbæk Sejlklub
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Code Zero var et stærkt våben i Stelton Cup 2020, hvor 84 både sejlede i let vind

Vedbæk Sejlklubs efterårsklassiker var corona-anderledes med 14 starter og maksimalt 50 personer på linjen. - Banerne var godt egnede til Code Zero-sejlads, da der var meget foran for tværs-sejlads, siger taktiker på løbsvinder Italia 11.98, Mads Christensen.

Af Troels Lykke |

Corona-restriktionerne tillader 500 i et stævne. Dermed var der kun plads til 480 besætningsmedlemmer på de deltagende både, da 84 både var til start. Flere både blev derfor, ifølge Minbaad.dk's oplysninger, nægtet at stille op ved weekendens Stelton Cup.

Starterne var delt op, så der maksimalt var plads til 40 besætningsmedlemmer i de enkelte starter, hvilket medførte, at der var 16 løb fordelt på 14 starter. 

Det gav noget travlhed i dommerbåden med kun fem minutter mellem hver start, på nær ved de to baneskift, fortæller Vedbæk Sejlklub.

Italia 11.98 sluttede efter svensker på stor bane

Der var lagt tre baner af forskellig banelængde.

Sejlmager Mads Christensen fra OneSails, taktiker på Italia 11.98, vandt løbet på Stony med Næstved-skipper Steen Toftebjerg:

- Steens nye Italia 11.98 bliver svær at slå næste år. Den er let, vejer kun omkring 6,1 ton, og rykker hurtigt ved selv de mindste vindpust, og spil og hal sidder rigtigt på båden, hvis man vil sejle kapsejlads, fortæller Mads Christensen.

De sluttede dog på en andenplads efter en Kracer 40 R1 fra Sverige med skipper Anders Hansen, der vandt på stor bane efter fire timer og ét minuts sejlads.

Code Zero et must i år

- Sejladsen i år var lidt kortere end den plejede, vi havde okring 6 til 10 knobs sydvestlig vind, og den døde til sidst, forklarer Mads Christensen til Minbaad.dk.

Han fortæller videre, at den populære Stelton Cup med start fra Vedbæk indledtes med med én sømils kryds. Derefter blev der sejlet sydpå til Tårbæk Rev, hvor mange satte deres Code Zero'er. 

Herefter blev det til platlæns til Ven, hvorefter det var halvvind og foran for tværs-sejlads til Rungsted, inden det sidste kryds til mål i Vedbæk.

- Code Zero'en var virkelig vigtig i årets Stelton Cup med de skærende kurser, det blev også set, at nogle satte skæringspilere, forklarer Christensen.

Kun fire både på startlinjen

Forsamlingsforbuddet skabte samtidig et noget anderledes set-up på såvel startlinjen som under den videre sejlads på banerne:

- Det var selvfølgelig ærgerligt, at vi kun var fire både på vores start, da der inklusiv baneledelse kun måtte være 50 personer på startlinjen i henhold til corona-reglerne. På vores Italia 11.98 er vi eksempelvis ni personer om bord. Men selvfølgelig var det fint, at stævnet blev holdt efter de gældende corona-regler, siger Mads Christensen

Vinderne på de tre baner

Bane 1: Moster, Express fra Helsingør Sejlklub med skipper Ulf Brandt i tiden 3:28:31 (korrigeret 3:41:24)

Bane 2: Slipstik, BB10 fra Helsingør Sejlklub med skipper Michael Frank Hansen i tiden 4:18:27 (korrigeret 4:22:03)

Bane 3: Krackemut, Kracer 40 R1 fra Sverige med skipper Anders Hansen i tiden 4:01:12 (korrigeret 4:08:12)

Løbslister med resultater => Stelton-Cup-2020-Resultater

Se video fra bådene, der gik i mål i Vedbæk - se fotos fra stævnet

Motor
content-loader
content-loader
content-loader