Test af Stingray 214: Dagsejler til sommersejlads
Stingray 214 LR er sporty at sejle. Selv med en mindre 115 hk Mercury var optrækket rigeligt til Motorbaadsnyt.dk's udsendte. Topfarten var 33 knob.
Tit vil de mindre både for meget. Typisk er placeres en kahyt ind med alt for trange sovemuligheder på en kun 6-7 meter lang båd.
Men ikke på denne Stingray 214 LR. Det er, hvad man kan kalde en ægte bowrider, med et forskib, hvor man kan sidde på velpolstrede sæder - også i siderne, som det ses på amerikanske både.
Fremme er ligeledes gode ryglæn og håndtag, som er vigtige, når man sejler 33 knob på toppen, som vi gjorde det med en 115 hk Mercury motor bagpå. Båden kan også sejles med en 200 hk motor, da sejler man næsten ti knob stærkere.
Fås også med toilet
Stingray 214 LR har desuden et bredt stykke, som man kan træde på, når man går om bord. Foran og ved siden af førersædet er et stuverum til fendere eller andet, men man kan også få modellen med et lille toilet om bord i den venstre konsol.
Noget, især mange kvinder sætter pris på, så de slipper for at tisse i en spand. Førersæderne, der let justeres, er endvidere vældig solide og velpolstrede, og man sidder godt beskyttet bag vindskærmen, der kan åbnes på midten.
Tilbage i båden er der plads til en fryseboks ved sæderne. Et lille cockpitbord kan samtidig sættes op, men der er ikke meget plads til det.
Kortplotter ikke integreret
Instrumentbrættet ser smart ud med de små runde fart- og benzinmålere, men kortplotteren er ikke integreret og er sat eksternt på. Det trækker lidt ned, men ses desværre på flere amerikanske både, modsat de europæiske både.
Til gengæld er det et plus, at båden er bygget i højglanspoleret gelcoat, og at indretningen giver god komfort til en dag, hvor der skal sejles med vandski eller på tur med venner eller familie, da der er en del sæder om bord.
Fiske kan man også fra båden, der fremme har et lille hyttefad til at holde fiskene friske. En egentlig lystfiskerbåd er det dog ikke. Dertil er der for lidt plads at fiske på, og de fine, velpostrede og dybe sæder vil man være bange for at svine til.
Under dørken er der et stort, praktisk stuverum til fendere, vandski eller et par fiskestænger i båden, som virker vældig stabil, når man står helt ude i siden på fartøjet, der er 2,57 meter bredt.
Virkelig sporty
Er man til adrenalinkick, er den 1,4 tons båd det rigtige valg. For selvom den ikke er speciel let, flytter den sig i den grad. På under fem sekunder planer man lystigt med 115 kh bagpå. Producenten anbefaler, at påhængsmotoren er på mellem 115 og 200 hk.
Med 23 knob virker båden i god balance og planer ubesværet, og benzinforbruget er også acceptabelt, hvor den bruger 0,73 liter per sømil.
Båden sejlede fint i de mindre bølger, uden at man følte, at man blev banket i stykker i bølgerne, der blev skubbet godt ud til siden fra et skrog, der er V-formet fremme.
Skarpe sving klarede båden ligeledes, og stævnen var let at trimme op og ned. Styringen er let og fin og også her mærkes, at båden er i høj kvalitet.
Ikke billig
Stingray 214 LR er overordnet set et kvalitetsprodukt med enkelte skønhedsfejl som kortplotteren, der sidder klodset og en tung kaleche, der er set mere elegant med en kalechegarage.
Men tilbage står den nye båd godt, når det gælder sejlegenskaber, komfort, finish og indretning.
Med en salgspris på 332.000 kroner koster den da også nogle tusinde kroner mere, end hvad der typisk ses hos både i samme størrelse, men man får til gengæld meget for pengene.
Samtidig er Stingray et anerkendt brand, der holder en høj brugtpris. I den time, vi testede båden, var der masser af sejlglæde, for os der stadig har drengerøven i os.
Stingray 214 LR:
Længde: 6,6 m
Bredde: 2,57 m
Vægt: 1400 kg
Motoralternativ: 115 hk, 150 hk, 200 hk
Motor, testbåd: Mercury 115 hk
Fast benzintank: 174 liter
Max antal personer: 11
CE-kategori: C-kystnær
Pris: 332.000 kr.
Producent: Stingrayboats USA
Forhandler: www.stingrayboats.no
4 ud af 6 stjerner
PLUS:
- Gode sejlegenskaber
- Flot finish og høj komfort
- God indretning
MINUS:
- Kortplotter er ikke integreret
- Kalechen er tung at arbejde med
- Lidt pristung