Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Hugo Boss båden er en helt fantastisk racer. Her ses den under starten søndag 8. november 2020. Foto:© Lloyd Images
Kapsejlads

Verdens mest krævende sejlads Vendée Globe er i fuld gang

Denne gang, på sin femte tur rundt om jorden, stiller Alex Thomson op i en helt ny HUGO BOSS-yacht, IMOCA 60, som har taget 80.000 timer at udvikle og bygge. En båd til 50 mio. kroner. Lige nu er HUGO BOSS på en 11. plads blandt 33 soloskippere.

Af Troels Lykke |

I går satte den britiske skipper, Alex Thomson, for femte gang sejl i verdens hårdeste solosejlads, Vendée Globe.

Efter en andenplads i 2016/2017 og tredjeplads gangen tidligere er alt sat ind på at vinde dette års løb.

Thomson VIL vinde i år

- At vinde Vendée Globe er dét, jeg har fokuseret på i 20 år nu. Dette løb har fuldstændig fængslet mine tanker, og det er virkelig alt, hvad jeg har arbejdet hen imod. At vinde det - det er selvfølgelig målet, men først skal vi afslutte ræset. Og da dette er mit femte forsøg, ved jeg, hvor hårdt det bliver. Men jeg har tillid til mig selv og HUGO BOSS-båden, og jeg tror,​​ at hvis vi kan nå til målstregen, vil vi helt sikkert være med i kampen om at vinde, siger britiske Alex Thomson i en pressemeddelese fra Hugo Boss.

Vendeé Globe løber af stablen hvert fjerde år, og i år stiller 33 sejlere til start.

Alex Thomson kom ind i tiden 74 dage, 19 timer og 35 minutter ved forrige løb, mindre end 24 timer efter franskmanden Armel Le Cléac´h, som tog sejeren.

80.000 timer at bygge

Denne gang stiller Thomson op i en helt ny HUGO BOSS-yacht, IMOCA 60, som har taget 80.000 timer at udvikle og bygge, så forventningerne er høje.

Dette års Vendée Globe-vinder forventes at sejle over målstregen omkring midt-januar 2021.

En titel, som Alex Thomson håber at tage ved at sejle rundt om jorden på under 70 dage.

74 døgn i 2017

Den seneste Vendée Globe 2016/2017 blev sejlet på 74 døgn af franskmanden Armel Le Cléac'h i Banque Poularie VII, hvor Alex Thomson kom ind på en andenplads, efter han ødelagde ét af sine foils.

Mere end 17 både sejler med foils i årets udgave - de fleste med nye, opdaterede foils, der skaber mere bæring og oprettende moment på de 60-fods både, der dermed er gjort lidt smallere i vandlinjen og har rundere kurver.

To typer foils

IMOCA-klassen har to typer foils. Ét med cirkelslag, der kan trækkes ind i skroget under let vind, så der er mindre vindmodstand, mens den anden type foils er mere kantede.

De skrappe solo-sejlere, man skal holde øje med, er som nævnt britiske Alex Thomson i Hugo Boss, men også franske Jeremie Beyou i Charal. Blandt de hurtige kvinder hører den erfarne Samanta Davies i Initiatives-Coeur.

Hugo Boss, IMOCA 60:
Længde: 18,28 m

Bredde: 5,40 m

Dybgang: 4,50 m

Vægt: 7,6 ton

Mastehøjde: 29 m

Mastetype: Vingemast

Foils: Ja

Krydsstel: 330 m2    

Downwindstel: 630 m2

Læs mere om Hugo Boss-båden på www.facebook.com/AlexThomsonRacing og www.vendeeglobe.org/

Se stillingen lige nu: www.vendeeglobe.org/en/ranking

Motor
content-loader
content-loader
content-loader