Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Anders Nørrelykke er blandt de tilsyneladende få unge sejlere, der gør sig på både tur- og kapsejladsbanen. Foto: Privatfoto
Kort Nyt
Det var gennem Ynglingen, at Nørrelykke første gang blev introduceret til kapsejladsen. Foto: Privatfoto
Kort Nyt
Anders Nørrelykke tørner ud for Hellerups ligamandskab, der sidste år sikrede sig en samlet femteplads. Foto: Privatfoto
Kort Nyt
Siden teenageårene er Nørrelykkes vennegruppe fra Hellerup sammen draget til kap- og feriesejladser. Foto: Privatfoto
Kort Nyt
Anders Nørrelykkes X79'er blev oprindeligt købt med både tur- og kapsejlads for øje. I realiteten er båden dog primært blevet anvendt til førstnævnte. Foto: Privatfoto
Kort Nyt
Der er plads til smil og afslapning, når kursen sættes mod ferie i danske eller svenske farvande. Foto: Privatfoto

27-årige Anders: Kapsejlads er noget særligt - men tursejladsen er mere fri

Hellerup-sejler Anders Nørrelykke har forelsket sig i hele sejlerpaletten. Ofte dyster han på kap-baner i ind- og udland i en J/70er, men han holder samtidig af de rolige sommerdage med sol og gode venner i cockpittet i sin X-79er.

Af Sara Sulkjær |

Øjnene knibes sammen i koncentration, mens hænderne, skjult bag de stramt siddende sejlerhandsker, med præcision trimmer J/70’erens storsejl.

27-årige Anders Nørrelykke fra Hellerup er blandt de unge, ambitiøse sejlere, der flere weekender årligt pakker tasken for at være på startlinjen i diverse kapsejladser i ind- og udland. 

En æra, der startede få år efter, at han som ung teenager første gang stiftede bekendtskab med det våde element.

To forskellige discipliner

En tilfældig kommentar fra papfaren under en havnetur i Frankrig sendte dengang teenagedrengen direkte ombord i den nærmeste sejlklubs turbåde. Sådan er det stadig.

I hvert fald når han i sommerferien og et par weekender årligt inviterer jævnaldrende sejlervenner ombord på sin X79’er. Venner, der – præcis som Nørrelykke selv – samtidig holder af de intense kapsejladser på afmærkede op-ned-baner. 

- Det er to helt forskellige discipliner. Det er de samme typer fartøjer og snore, man hiver i, men der er en kæmpe forskel på, hvilket mindset man har i tur- og kapsejladsen, forklarer Nørrelykke til Minbaad.dk. 

Tolv timer ved roret er ingen sag, når vennerne sidder i cockpittet, latteren stiger mod den dybblå himmel og den grønne dåseøl køler håndfladen.

Det er det til gengæld, når båden hedder J/70, konkurrenterne flere gange ugentligt trækker i træningstøjet, og den mindste fejl kan få afgørende betydning. 

Svære prioriteringer

Tur- og kapsejladsen er kort sagt to forskellige verdener – men også to verdener, der tager del i samme univers og som i et unikt samspil skaber en synergi, der højner niveauet på begge planeter:

- Jeg bilder mig selv ind, at jeg, når jeg kommer hjem fra to ugers sejlerferie, er blevet en bedre sejler. Også selvom der undervejs kun har været et begrænset fokus på trimning, understreger Nørrelykke.

Alligevel er det vanskeligt at plotte tursejladsen i kalenderen. Kapsejladserne står i kø, og sejlsæsonen med de varme weekender er få: 

- Man må prioritere. Jeg har ofte stået i valget mellem tur- og kapsejlads, og det er ikke altid let. Kapsejladsen har en fast kalender, som er nem at følge, men kræver samtidig et vist antal gaster og så videre, forklarer Hellerup-sejleren.

Tursejladsen er fleksibel

Om to eller fire sejlere sidder i cockpittet, når X79’eren fredag eftermiddag vender stævnen mod Hven, har til gengæld størst betydning for beholdningen af pasta, pesto og pastinakker ombord.  

Dét gør tursejladsen mere fleksibel og gør det muligt at kaste fortøjningerne, selv hvis den faste rorsmand er til kusinens bryllup, og taktikeren er arbejdsramt:

- For mig er tursejladsen mindre retningsbestemt end kapsejladsen. Den er mere fri. Der er eksempelvis mange måder at komme fra A til B, som alle i princippet kan være lige rigtige, når du er på weekendtur, påpeger Nørrelykke.

Tilsammen skaber den større frihed en mere laissez-faire type sejlads, hvor marginalerne får lov at sejle deres egen sø, og grejet, herunder sejlene, uden problemer holder en ekstra sæson.

Fjollet ikke at forsøge begge dele

Kontrasten til kapsejladsen er stor. Efter blot en enkelt sæson eller to trænger sejlene til en udskiftning, marginalerne er i højsædet, og rorsmanden må vende stævnen i én bestemt retning, hvis mållinjen skal krydses som de første. 

Faktorer, der kan virke afskrækkende på den klassiske tursejler, der med Dannebrog i agterstavnen i behørig afstand glider forbi de kapsejlende både.

- For nogle virker kapsejladsen som lukket land, men det handler egentlig bare om at dukke op. Dét, at kunne kombinere sin hobby med sports- og konkurrenceelementet, er jo noget helt særligt, understreger Nørrelykke. 

Den unge sejler var heldig. I Hellerup blev han fra sine spæde barneår i sejlermiljøet introduceret til såvel tur- som kapsejladsen. En gave, der ikke er alle sejlere forundt: 

- Jeg ved ikke, om man som sådan mister noget ved kun at gøre det ene, men det er en fjollet tilgang til tilværelsen ikke at have prøvet begge dele, fastslår den tur- og kap-gale Anders Nørrelykke.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader