Ti spørgsmål til VC-17 M Ekstra - her er ekspertens svar
Kan den populære tyndfilmsmaling binde på andre malinger? Og hvorfor er malingen billigere i Sverige? Anders Jessen fra Nautec hjælper sejlerne.
VC 17 M Ekstra rives ned fra hylderne. En anderledes bundmaling, der adskiller sig fra markedets øvrige produkter ved aldrig at opbygge lag af ”død” maling, der efter i omegnen af seks sæsoner skal skrabes af - til stort arbejde for bådejeren og til irritation for havnemiljøet, da det sviner.
Fordelagtige egenskaber, der har skabt begejstring blandt de danske sejlere, men som samtidig har banet vejen til en række undrende spørgsmål om dette produkt. Anders Jessen fra grossisten Nautec besvarer derfor ti udprægede spørgsmål fra sejlerne:
1. Hvad gør jeg med en helt ny båd, der ikke har fået primer?
- Er båden helt ny uden primer, pålægges fem lag VC Tar 2 af ca. 83 my pr. lag. Dette bliver til 50 my ophærdet, altså i alt 250 my. Har man en epoxybund på over 250 my ophærdet epoxy, er den vandtæt, og vandet vil derfor ikke bryde gennem denne barriere og ind i gelcoaten/laminaten/stålet/aluminiumet. Dette beskytter også for osmose.
2. Hvad gør jeg med en ældre båd, der har korrekt epoxyprimerlag og er bundmalet?
- Er båden ældre, har bundmaling og et epoxylag i korrekt tykkelse af andet fabrikat end VC Tar 2 under, eksempelvis Gelshield 200, Lightpimer, Antipest med mere, skal bundmalingen helt af ind til epoxylaget.
- Det gamle epoxylag skal, hvis det er i god stand, matteres med sandpapir korn 120-180, og der pålægges et nyt lag VC Tar 2 som udjævning/tiecoat ovenpå, hvorefter man pålægger to lag VC 17 M Ekstra.
3. Hvad hvis min båd allerede har VC 17 M Ekstra i bunden?
- Er båden allerede malet med VC 17 M Ekstra, skal den blot være ren og glat (velholdt bund), så kan man pålægge nyt lag kort inden søsætning.
4. Min bund er malet med en anden hård bundmaling, men jeg vil skifte til VC 17 M Ekstra?
- Er bunden ultraglat og malet med eksempelvis en hård bundmaling som Trilux 33, Trilux, Hard Racing, VC Offshore, Jotun Racing eller CobberCoat kan denne hårde bundmaling vandslibes, og der kan påføres to lag VC 17 M Ekstra direkte ovenpå.
5. Hvorfor kan man i Sverige købe VC-17 M billigt og i flere farver?
- Det er korrekt, at man kan det, MEN det er ikke Ekstra-kvaliteten som i Danmark og i Norge. Den har en væsentlig ringere begroningshæmmende effekt, derfor har vi valgt kun at føre Ekstra-kvaliteten hos Nautec Danmark og Norge og den svenske kvalitet hos Nautec i Sverige.
6. Hvorfor kommer der nogle gange hvide klumper i malerbakken og på skroget, når jeg påfører malingen på min båd, selvom jeg har omrørt grundigt?
- Dette er opløsningsmidler, der klumper sammen. Det har ingen betydning, og man ruller dem bare ud og væk med sin malerrulle.
7. Hvilke malerredskaber er bedst egnede til VC-produkter?
- Der er heftige opløsningsmidler i både VC Tar 2 og i VC 17 M Ekstra, derfor bruger jeg malerredskaber, der tåler opløsningsmidler. Dette lille malersæt eller et større med rulle og malerspand fungerer fint, når vi påfører begge VC-produkter.
8. Når jeg vandsliber min bund, sviner det da underlaget?
- Vandet binder kobberen, og den biocid der ligger i malingen. Det er dog yderst lidt, der løber af båden, hvilket kan man opsamle på noget sugende pap og derefter bortskaffe. En anden mulighed er at tørslibe med korn 1000 på en excentersliber med støvsuger.
- Da laget er så tyndt, er det meget lidt slibestøv, der opstår, modsat andre traditionelle bundmalinger. Det er oftest ikke nødvendigt, hvis forarbejdet er gjort korrekt, men brug en støvsuger på excentersliberen, hvis du vil tørslibe.
9: Hvor lang tid må der gå, før jeg søsætter?
- Alt imellem en vinter og en time, men maler du i efteråret, og båden udsættes for fugt, vil der ske en farveændring og ndbrydningsprocessen vil starte, omend meget svagt. Jeg maler altid selv op til søsætning, og lapperne maler jeg, når båden hænger i kranen.
10. Skal jeg fortynde med VC-thinner?
- Nej, kun hvis du sprøjtepåfører det, og det kan kun professionelle værfter gøre. VC-thinner kan bruges til at rense værktøj og pletter.