Gå til hoved-indhold
Sejlklubber
Christian Lerche, der her står op til venstre i billedet, er her med bestyrelsen i Dansk Sejlunion, der stadig ser frem til generalforsamling lørdag 21. marts i Odense. Foto: Dansk Sejlunion

Dansk Sejlunion passer på coronavirus - men generalforsamling gennemføres

- Med mindre der sker yderligere opstramninger i myndighedernes anvisninger, planlægger vi selv at gennemføre alle kurser, konferencer og generalforsamlingen næste lørdag, forklarer Christian Lerche til Minbaad.dk. Flere af Dansk Sejlunions medarbejdere arbejder hjemmefra.

Af Troels lykke |

Dansk idræt er hårdt ramt af de restriktioner, som følger af bekæmpelsen af coronavirus, lyder det fra DIF.

Derfor kvitterer DIF for, at regeringen har handlet hurtigt med en hjælpepakke, men det er vigtigt med en afklaring af vilkårene.

Coronavirus og de tiltag og restriktioner, som følger med, stiller dansk idræt i en meget sårbar position.

Opfordringen om ikke at afvikle begivenheder med over 1.000 tilskuere har store økonomiske konsekvenser for idrætten generelt og især for en række klubber indenfor især fodbold, håndbold og ishockey.

Dansk Sejlunion: Sejlsport er ikke en publikumssport

Til det kommenterer direktør i Dansk Sejlunion, Christian Lerche til Minbaad.dk:

- Vi følger selvfølgelig situationen tæt. I forhold til den økonomiske hjælpepakke, så er den rettet mod virksomheder og arrangører af store stævner, kampe mv., der mister entréindtægter. Og sejlsporten er ikke en publikumssport, som er afhængig af entréindtægter. Derfor står vores klubber står ikke over for store økonomiske tab og mulige konkurser, som klubber i andre idrætter gør. Sejlsporten kommer derfor heller ikke med i nogen hjælpepakke, lyder det fra direktøren.

Om aktiviteterne inden for sejlsporten, hvor det i dag er kommet frem, at et World Tour-sejlerstævne i OL-regi er aflyst i Genova i Italien, forklarer Christian Lerche videre:

- Sejlsportsaktiviteten med undervisning og træning kan mere eller mindre fortsætte uændret i Danmark. Vi anbefaler alle at følge myndighedernes anvisninger nøje, dvs. udvise almindelig agtpågivenhed i forhold til håndhygiejne, kys og kram, afstand mellem stole ved møder og så videre.

- For vores eget vedkommende har vi mange danske sejlere i udlandet lige nu. Jeg forventer, at deres aktiviteter i de kommende uger gennemføres, men opfordrer alle til at passe på sig selv og vise hensyn til andre, fortsætter Lerche.

Generalforsamling og kurser gennemføres i Dansk Sejlunion

Coronavirusen får ikke lov til at ødelægge mødeaktiviteterne i dansk sejlsport indtil videre.

Christian Lerche forklarer:

- Med mindre der sker yderligere opstramninger i myndighedernes anvisninger, planlægger vi selv at gennemføre alle kurser, konferencer og fx generalforsamlingen næste lørdag i Odense (21. marts, red.).

Arbejder hjemme

Men i Dansk Sejlunion er medarbejderne opfordret til at arbejde hjemmefra.

- Vi anbefaler vores egne medarbejdere at arbejde hjemmefra så meget som muligt for at reducere risikoen for, at vi evt. alle bliver smittet på samme tid og kunne komme til smitte videre, siger Christian Lerche.

Motor
content-loader