Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Arcona 345eren har Harken-spil om bord. Masten går vi udfra er fra Seldén Mast, som alle Arcona-bådene stort set er med. PR-tegning
Kort Nyt
Arcona 345eren har Harken-spil om bord. Masten går vi udfra er fra Seldén Mast, som alle Arcona-bådene stort set er med. PR-tegning

Ny Arcona 345 med mere sejlareal flyder til juni

Arcona 345 har mere sejlareal end lillesøsteren Arcona 340, der er tegnet af Arcona-designer Stefan Qviberg, som døde i 2018. Hvem, der har slået stregerne til den nye model, der først flyder til juni. Artikel opdateret 13.1.20

 

Af Troels lykke |

Den 10,4 meter lange båd er en performance-cruiser, der også kan sejles af en eller to personer, som det er oppe i tiden. 

Den svenske båd leveres standard med rorpind, men kan også købes med dobbeltrat. Båden er udstyret med fire Harken-spil, to 46 STA og to 40 STA.

Størrelsen af båden rammer rigtigt godt ind i det danske marked, hvor der sælges mange af disse både, som passer fint til de danske havne og ikke stikker for dybt. Denne model stikker 1,95 meter i racingudgaven og 1,80 i turudgaven.

Ukendt designer

Arcona 345, hvis nye designer vi endnu ikke kender, efter at Stefan Qviberg tragisk døde af kræft sidste år, får to kahytter og ét toilet agten.

Fremme i forkahytten bliver der god skabsplads, lover Arcona Yachts. Båden bliver med andre ord traditionelt indrettet.

I forhold til Arcona 340'eren har denne nye 345'er en højere rig, lidt dybere køl og fribordet bliver lavere. Sejlarealet er nu større, og den skulle være hurtigere på kryds, ifølge Arcona Yachts idémand, Torgny Jansson.

Båden flyder først til juni 2020, oplyser importør Skovgaard-Mortensen.

Arcona 345:

Skrogdesign: Ukendt

CE Category: A-Ocean

Længde, overalt: 10,40 m

Længde, vandlinje: 9,80 m

Bredde: 3,45 m

Dybgang: 1,95/1,80 m

Vægt: 5.200 kg

Mastehøjde: 17,70 m

Storsejl: 41,1 m2

Fok: 107% / 33,5 m2

Spiler: 120 m2

Asymmetrisk spiler: 120 m2

Motor Yanmar: 3YM20C

Sail Drive: SD25

Dieseltank: 100 liter

Pris: 1,5 mio. kr.

Forhandler: Skovgaard-Mortensen, Hundige

Motor
content-loader
content-loader
content-loader