Gå til hoved-indhold
Tur
Familien på fire er nu klar til nye oplevelser i den kommende sejlsæson. Foto: Familien Dolberg
Tur
Familien på fire er nu klar til nye oplevelser i den kommende sejlsæson. Foto: Familien Dolberg
Tur
Familien på fire er nu klar til nye oplevelser i den kommende sejlsæson. Foto: Familien Dolberg

Sejlerliv i nyindkøbt Drabant 38: Mads og familien budt velkommen på Fur med Dannebrog og champagne

Sejlerne holder sammen. Det erfarede 48-årige Mads Dolberg og familien, som netop har sejlet deres nyerhvervede sejlbåd fra Aarhus til deres Limfjordsby Skive. På Fur blev de taget fornemt imod af gode sejlervenner, imens flere andre hjalp til undervejs.

Af Sara Sulkjær |

Skive-sejler Mads Dolberg blogger her om transportsejladsen til hjemhavnen i familiens nyligt indkøbte sejlbåd, En velholdt Drabant 38:

Sikke en første sejltur fra Aarhus til Skive i vores nyanskaffede sejlbåd ved navn Josephine.

Oprindeligt var planen afgang fredag morgen, men da vi havde pakket båden torsdag aften, og vejrmeldingen så fin ud for natten, kunne vi lige så godt komme afsted - særligt også set i lyset af vejrmeldingen for søndag, hvor en koldfront kom truende med frost, måske sne og blæst.

Det blev syv timers måneskinssejlads med øen Hjelm i baggrunden, hvor vinden først kom frisk agten ind og ud på natten aftog til jævn. Spændende, fordi vi skulle lære kortplotter at kende i mørket, og hvordan andre elektriske systemer fungerede ombord.

Clara på syv og Amalie på fjorten var begejstrede og deltog i sejladsen, indtil vinden aftog, og det blev sent - så krøb de til køjs og varmede hinanden i agterkahytten.

Trykket stemning

Vi anløb Grenå kl. 03, hvor vi fandt en plads i bunden af bassinet, som lå op imod vinden, og dermed var optimal for vores første anløb i en ukendt havn. 

Fredag morgen, ovenpå nogle skønne timers søvn med følelsen af frost på næsetippen og en god omgang morgenmad, stævnede vi ud i solskin og let vind fra vest, hvilket betød foran for tværs på kursen mod Hals og en god hastighed på 7-8 knob.

Vinden friskede op, hvilket også stemte med vejrmeldingen, hvor den efter sigende skulle toppe til middag, men den fortsatte tiltagende, og det sidste stykke ind mod Hals blev kryds i 14-16 m/s, hvilket pigerne ik' var helt vilde med.

Båden sejlede til gengæld perfekt, og selv i den hårde luft kunne den manøvres af én person, selv med et antal stagvendinger. Stemningen var lidt trykket, og pigerne var bestemt ikke sultne i de høje bølger, hvilket heldigvis ændrede sig, da vi strøg fokken, startede motoren og sejlede de sidste sømil stik imod den kraftige vind og modstrøm ind igennem den smalle rende til Hals.

Hjælp eller afvisning?

Her oplevede vi så desvære noget lidt typisk dansk. Da vi igen spottede en plads i det inderste bassin, der kunne anløbes med kurs op imod den stærke vind på siden af en båd fra Aalborg, blev vi straks mødt med spørgsmålet om længden på vores båd (underforstået - den er da for lang til at ligge udenpå) og informationen om, at Aalborg-båden skulle tidligt afsted dagen efter???? - med andre ord - I må ikke få plads her!

Målløst udbrød jeg, at vi havde brug for hjælp, for min uerfarne besætning havde lige kæmpet sig op over Kattegat, og så fik piben en anden lyd, for alle i bassinet var nysgerrige for at høre om vores bedrift, og hvordan turen var gået i den stride vind. Alle hjalp med fortøjninger - smiler.

Lørdag slap vi fortøjningerne, før vores naboer var stået op, lunede pizza i ovnen og spiste ved cockpitbordet til udsigten af svaner, der lettede og landede langs fjorden og sejlede i solskin og jævn vestenvind for motor hele vejen til Løgstør, hvorefter vi endelig kunne fortsætte for sejl sydover.

En fornem velkomst

Det blev Fur Havn, vi anløb lige før solnedgang, for storebror Niels havde fulgt vores tur via sin datters Snapchat-opdatering, hvor hun kunne følge Amalies position - smiler - og han havde så opdateret os vis SMS, at de var et antal Skive-både, der ville overnatte der og hvilken velkomst!!

Vi blev mødt med viftende Dannebro, tågehorn, hujende venner og champagne på molen med lykønskninger om vores nye (35 år gamle) sejlbåd - smiler! Det var en varm og glædelig velkomst, der lige fik prikken over i’et, da vi hurtigt fik sat cockpitteltet og bordet op, så vi to familier kunne drikke solen ned.

Søndag bød på en hurtig (2 1/2 times) tur til Skive Søsports Havn, hvor farmor Anna og Ida lykkeligt bød os velkommen.

Sikke en weekendtur, som vi sent vil glemme, og som vi nu kan gentage med udflugter rundt omkring i de skandinaviske farvande.

Sejlerhilsen
Mads Dolberg

Mads Dolbergs Drabant 38 - røverkøb til 208.000 kr.

Vores nye båd er en Drabant 38, designet af Gert Gerlach i1986. Den er veludstyret med det meste til familie sejlads som eks. oliefyr, køleboks, ovn og gasblus, 7 sovepladser fordelt på tre i agter, to i for og to i salon, toilet, furlex rullefok, selvstyre, kortplotter, log, lod, VHF, sprayhood, cockpittelt, 2 x anker, rustfri vand og dieseltank. For en familie på fem kan vi holde salon fri for sovende børn der ikke gider stå så tidligt op som de gamle. 

Generelt god stand, alt om læ fremstillet i det fineste mahogni, tesk og birkefiner. Robust båd som kan sejle mange år endnu med lidt kærlighed iform af små reparationer, polering mm. 

Eneste mangel er en holdingtank og en dør til toiletet der lukker rummet af for oven og for neden og det har jeg lovet min kone selv at fremstille inden vi skal på tre ugers sommerferie i det danske. 

Jeg har selv sejlet hele mit liv i mange bådtyper og været på ferie med mine forældre, men aldrig haft mine egen familie med på tur så det er et kæmpe scoop for mig hvis de også kommer til at kunne lide det. 

Den første tur vi havde lokkede jeg dem både til at styre, navigerer, indstille selvstyre og selvfølgelig hjælpe til når vi skulle ud og ind af havne.  

Af andet udstyr vi regner med at bringe med os på ferie bliver en gummibåd med motor samt kitesurfudstyr som jeg også vil lære mine børn at anvende - der skal være lidt sejlerunderholdening der kan trække dem langt væk fra youtube på ipad.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader