Frostboksen og Jeanneau Sun Fast 3600 krydsede kun 50 ud af 660 sømil i Danmark rundt
Det var optimale vindforhold og Jeanneau Sun Fast 3600, Astarte II fra København, leverede ligeledes varen på inshore-banen mindre end fem timer efter i 97 timer, 9 minutter og 40 sekunder. Cirka 5 timer efter Frostboksen 38. Læs interview med sejlerne om turen i Round Denmark Race.
Der var lagt op til en spændende duel mellem mand og tid, da Frostboksen med 42-årige Jakob Frost og Astarte II med 58-årige Torben Falholt i spidsen lørdag blev sendt ud på den nye Round Denmark Race Inshore-rute i forsøget på at sætte en uslåelig referencetid i havkapsejladsen, der sejles for første gang til juni næste år, fortæller Sailing-Aarhus på deres hjemmeside.
Ligesom til den officielle kapsejladsstart den 20. juni 2021 opererede ingen af holdene med at vente på det rette vejrvindue, men i stedet blot en starttid på et bestemt klokkeslæt.
Derfor var det formentligt med håb om gunstige vejrforhold, at sejlerne begav sig over startlinjen i Aarhus. Og det lod til, at bønnerne var blevet hørt, for det startede mildt efterårsvejr og i sol – og sådan holdt det langt hen ad vejen ved.
Kun 50 sømils kryds
– Vi har sejlet 660 sømil og krydset i under de 50 mil af dem, hvilket vi må sige er ret heldigt, når vi kun havde en bestemt dag og et bestemt tidspunkt at gå efter. Så vi har jo haft en rigtig gunstig vejrudsig for os. Der har været perioder omkring Sverige og Øresund, hvor den har været lidt stille, men ellers har vi haft nogle rigtig, rigtig fine forhold at sejle under og rigtig mildt vejr, fortalte Jakob Frost, skipper på Frostboksen efter at have passerede mål.
Skal stå tidligt op for at slå rekord
Frostboksen – en selvbygger fra Faaborg, og Astarte II – en Jeanneau Sun Fast 3600, fulgtes pænt ad fra start, men som ruten skred frem, blev afstanden langsomt større. Astarte II bed dog godt fra sig og hang flot på helt til slut i Aarhus. Slagets gang kunne følges via tracking og på Round Denmark Races Facebook-side, hvor der løbende blev opdateret.
Det faktum, at holdene på bådene forblev skarpe og konstant formåede at presse hinanden, har formentlig også været afgørende for, at Frostboksen gled i mål i en vanvittig flot tid på 92 timer, 35 minutter og 17 sekunder, mens Astarte II fulgte lige efter i 97 timer, 9 minutter og 40 sekunder.
– Vi tog herop (red. til Aarhus) med håbet om at nå under fire dage, og det er vi da kommet med nogle timer. Vi har haft en helt igennem fantastisk sejltur og føler også, at vi har sat en tid, som man skal stå tidligt op for at slå, fortalte Jakob Frost.
– Vi havde ikke et specifikt mål, men vi syntes selvfølgelig, at det var dejligt at komme under de 100 timer. Til gengæld er jeg ret sikker på, at referencetiden ikke bliver så nem at slå, for jeg tror, at vores forhold var forholdsvis heldige, fortalte Torben Falholt, skipper på Astarte II, efter at være i mål.
Har lært meget
Begge skippere havde ros til Round Denmark Race Inshore-ruten, som trods de fine forhold bød på både udfordringer og positive aha-oplevelser. Især for Astarte II, som ikke er vant til længere kapsejladser, var det en oplevelse, som både hav værdifuld læring og blod på tanden.
– Jeg har ikke prøvet at sejle kapsejlads over fire dage før, så for mig var det en stor oplevelse. Det at man går fra en eller to overnatninger til fire, ændrer kravene til planlægningen og den måde, man laver sine systemer på. Derfor var det en stor fornøjelse for os at se, at systemerne også fungerede i praksis, fortalte Torben Falholt og tilføjer:
– Dag for dag blev vi sådan set ikke mere trætte. Tingene akkumulerede ikke på den måde. Selvfølgelig er hård vind eller regn trættende, men vi var egentlig i en gænge, hvor vi følte, at vi kunne blive ved længere. Og så var det selvfølgelig en sjov bane at sejle, og sjovt at sejle kapsejlads igen i et år, hvor der ikke har været så meget andet, var det dejligt at få lov at være med i det her forsøg.
18,7 knob på toppen
Torben Falholt fortæller at de sejlede 18,7 knob som det højeste på turen.
Til minbaad.dk fortæller han:
- Jacob i Frostboksen vandt fordi de sejlede super godt i en fantastisk båd. De sejlede hurtigt. De lavede ingen fejl og undgik tekniske problemer. Det var en vinderpakke. Vi lavede meget få fejl takket være mine super kolleger på Astarte II, som er et rigtigt sejt skib især i blæsevejr. Men her var det ikke nok, siger Torben Falholt.
Se video med sejlerne her