Er dine VHF-rutiner blevet lidt rustne?
Mange fritidssejlere benytter kun deres VHF-radio et par gange om året, og så siver de praktiske radio-færdigheder langsomt ud i det blå. Derfor har Duelighedsklubben lagt videoer på Youtube, så alle kan få genopfrisket VHF-rutinerne inden sejlersæsonen begynder.
Du skal købe en VHF-radio for at kommunikere af sikkerhedsmæssige årsager, da de fleste forhåbentlig ved, at der ikke altid kan opnås dækning via en mobiltelefon.
Nutidens VHF-radioer giver samtidig sejleren fordele, såsom AIS-funktionen, der giver en mere betryggende sejlads, specielt når sigtbarheden er nedsat som ved tåge eller ved kraftige regnbyger.
Yderligere er det efterhånden flere steder obligatorisk, at din båd skal være udstyret med en ATIS-facilitet, hvis bådejeren ønsker at besejle de større indre vandveje i størstedelen af Europa og England.
En facilitet, der nu også er indbygget i de fleste VHF-radioer.
Sådan ringer du og modtager VHF-opkald
Sådan foretager du et maritimt VHF-rutine-taleopkald: youtu.be/ErEJUEWw7Zg
Sådan modtager du et maritimt VHF-rutine-taleopkald: youtu.be/tWSChrpC_XE
Det handler om sikkerhed til søs, fortæller bestyrelsesformand for duelighed.dk, Benjamin Kristensen i dag til Minbaad.dk.
Typiske brugerafstande
Motorbåd - motorbåd (antennehøjde 3 meter): Typisk 5 sømil.
Sejlbåd - sejlbåd (antennehøjde 9 meter): Typisk 13 sømil
Sejlbåd - Lyngby Radio og dennes slavestationer: Typisk 20 sømil. For motorbåd dog 15 sømil, fortæller Lynettens Bådservice.