Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Anders Johansen ses her på sin nye, franske JPK 10.30 med datteren Ninna. Anders solgte for to år siden sin Dehler 36, som han har sejlet Danmark rundt i blandt andet. Fotos: Peter Brøgger/Pantaenius
Kapsejlads
Kapsejlads
Arkitekt Anders Johansen er bidt af solosejlads, men i AFI 2Star fra Aarhus sejlede han med sin datter.

JPK 10.30-skipper Anders Johansen fortæller om Tunø Rundt - 5. plads blandt 90 AFI 2Star-hold

Vejle-skipperen sejlede Tunø Rundt i AfI 2Star med sin datter Ninna i sin nye, hotte, franske JPK 10.30. De 36 sømil gik med omvendt respitstart. Beluga havde 20 både foran sig i Aarhus, da starten gik. - Valg af det rigtige sejl er ofte afgørende for succesen, da sejlskift koster tid, siger Johansen.

Af Troels lykke |

Anders Johansen fra Vejle, skipper på Beluga, en spritny JPK 10.30, fortæller på sin Facebookside Beluga Sailing:

Klokken 10.33.09 krydser Beluga startlinjen i bådens første kapsejlads overhovedet. Takket været kreative løsninger og fornuftige argumenter er det lykkes arrangørerne at blive enige med diverse øvrigheder om, at det er meget sikkert at være spredt ud over Aarhusbugten en lørdag i juni.

Vi er derfor sammen med 90 andre 2star-besætninger klar til en go' kapsejlads. Ruten er lagt med start og mål i Aarhus og bagbord rundt om Tunø, 36 sømil.

Stambesætningen var desværre forhindret, så det blev en far og datter-tur. Det var ikk' så ringe endda, på et tidspunkt troede vi faktisk, at vi styrede mod en overaltsejr, men sådan kom det desværre ikke helt til at gå...

Klar, parat, start - overhaler 50 både

Starterne kører med omvendt respit, så alle i teorien rammer mållinjen samtidig. Vi starter med omkring 70 både foran os og 20 større både bag os.

Vi kommer godt afsted på et kort krydsben mod Skødshoved, hvorefter kursen åbner mod Tunø. Østenvind på 5-6 m/s, så vi vælger den store A2, og håber det går.

Valg af det rigtige sejl er ofte afgørende for succesen, da sejlskift koster tid og kræfter. Det viser sig at være det helt rigtige valg.

Vi suser frem i klassementet med Ninna konstant på spillet og har overhalet omkring 50 både, da vi er nået Tunø. Farten ligger konstant på 8-10 knob. Desværre kan vi ikke falde og gå max fart, da vi hele tiden skal holde max højde for at ramme Tunø.

Ormegården - finger i klemme

Strømmen er kraftig nordgående, så vi søger strømlæ inden passagen v. Tunø Knob og gør klar til at bjærge gennakker. Desværre går der ormegård om spillet med Ninnas finger inderst, sejlet ryger i vandet, og båden bremser op.

Uha, fingeren kommer nogenlunde helskindet fri, og alle kræfter sættes ind på at bjærge, inden vi ødelægger noget.

Det lykkes, men koster nogle pladser.

Sejr i sigte?

Efter rundingen af bøjen v. Tunø Rev er der bidevind mod Aarhus. Vi har nu omkring 15-20 både foran os, og langsomt men sikkert kommer vi tættere på de forreste både, og bådene bag os er alle blevet meget små.

8-10 sømil inden mål kommer vi op som forreste båd (tror vi) med en Melges 24, Luffe og Hanse tæt bagved. Vinden rummer, og vi sætter A5 og øger afstanden. Det ser godt ud.

Få sømil inden målstregen ser vi tre Folkebåde foran os. Hvor kommer de nu fra???? De er forhåbentlig ikke med i kapsejladsen... Samtidig kommer Melges 24 med Davidsen Brothers tættere på med deres store gennakker, og nu har vi det forkerte sejl på.

A2’eren mangler lige det sidste power, og efter nogle tætte bomninger smutter Melges foran os, få nanometer før målstregen. Det viser sig senere, at de tre Folkebåde såmænd var med i sejladsen, og vi ender som nr. 5 af 90 både. Det må alligevel siges at være godkendt.

Se resultatlisten

Aftersailing med 11 knob

Resten af eftermiddagen og aftenen går med håndsejling, håndhævelse af div. håneretter, rundvisning på båden, familiebesøg ombord, pizza, vin, båddåb i champagne og cockpithygge i det dejligste sommervejr.

Videoen er fra hjemturen med lange perioder med 10-11 knob med A2'eren. Herligt.

Anders Johansen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader