Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
De nødstedte trækkes i havn ved Hals. Foto: Jaap Middelkampt og Jens Lund Egeberg

Motorbåd med motorstop med to om bord drev i Kattegat - Marinehjemmeværnet redder

To lystsejlere havde fået motorstop ud for Bønderup ved Djursland og havde siden drevet nordøstpå i Kattegat. De lå nu på en position ca. 18 sømil ud for Hals. De havde drevet 24 sømil.

Af Troels lykke |

Hjemmeværnsflotille 126 Hvide Sande – Ringkøbing har haft deres fartøj MHV 806 DUBHE på værft i Faaborg. DUBHE skulle hentes hjem lørdag, og en lille besætning på seks mand mænd og kvinder skulle klare opgaven med fartøjsfører Mogens Grimstrup i spidsen.

De afgik fra Middelfart på Fyn med en planlagt rute hjemad op langs den jyske østkyst og gennem Limfjorden, det fortæller Marinehjemmeværnet.

Klokken 16.40, da DUBHE var gået i havn i Hals, som ligger lige, hvor Limfjorden løber ud i Ålborg Bugt, hørte​ besætningen en melding på Lyngby Radio. 

Motorstop

To lystsejlere havde fået motorstop ud for Bønderup ved Djursland og havde siden drevet nordøstpå i Kattegat. De lå nu på en position ca. 18 sømil ud for Hals.

Efter aftale med Søværnets Joint Rescue Coordination Centre (JRCC)​ tog DUBHE ud på opgaven, og de afgik fra Hals klokken 17.00 mod den formodede position.

I mellemtiden kom også en af flyvevåbnets redningshelikoptere til, og de spottede ganske rigtigt de drivende lystsejlere meget tæt på den formodede position.

På det tidspunkt befandt DUBHE sig ved Hals Barre Fyr. JRCC var lidt i tvivl, om DUBHE med sin meget begrænsede besætning var nok om bord til at tage opgaven med at slæbe havaristen i havn, nu hvor det også var blæst op til kuling. Det mente Mogens Grimstrup nu nok, at man kunne.

Slæbte motorbåden til Hals Havn​

- Vi rullede derud i medvind og var ved havaristen klokken ca. 19.30 og fik etableret et slæb, forklarer Grimstrup. 

På det tidspunkt havde to mænd drevet 24 sømil i motorbåden. 

- Ja, der var jo lidt sø på vej, men søen begyndte at lægge sig, da vi kom derud. Vi trak i starten med fem knob og fik så lidt mere fart på, da vi kom ind under læ af land, uddyber Grimstrup. 

Kaffe med håndmadder rakt ned

Og selv om den lille besætning om bord på DUBHE var begrænsede i deres muligheder og eksempelvis ikke kunne sætte DUBHE’s hurtige gummibåd i vandet, fik man alligevel undervejs firet en sort plasticpose med kaffe og et par håndmadder over til de to i motorbåden. De to mænd havde været på vandet siden klokken 11.00.

- Ja, de var jo i en dårlig foderstand, griner Grimstrup.

Det var i det hele taget to tilfredse lystsejlere, som kom over og fik en kop kaffe og en snak med besætningen om bord på DUBHE i Hals Havn, efter begge både havde lagt til omkring klokken 22.30 lørdag aften.

- Det var nok meget godt, vi fik hentet dem. Ellers var de vel endt på Læsø, lyder det fra Mogens Grimstrup, som er ganske tilfreds med sin lille besætnings indsats.

Således endte en dag, hvor hele tre af Marinehjemmeværnets nordjyske fartøjer har været sendt ud på redningsaktioner.

Kilde: Marinehjememværnet

Motor
content-loader
content-loader
content-loader