Gå til hoved-indhold
Havne
Overholdes gældende regler og anbefalinger kan sejlerne roligt lade en privat kranmand sænke båden i vandet. Foto: Troels Lykke

DS: Søsæt gerne båden med privat kranmand – men hold afstand

Overholdes nationale samt lokale restriktioner og anbefalinger ser hverken sejlunionen eller FLID noget problem i, at bådejere sammen bestiller en kranmand til forårets søsætning. Særligt sejlere på kommunale havne er udfordrede.

Af Sara Sulkjær |

Solens skarpe forårsstråler spejler sig i det nyligt polerede fribord, mens bådens ejermand længselsfuldt lader øjnene hvile på den smukke fjord, hvis bølger langsomt rammer strandbredden få meter derfra.

Men selvom den fysiske afstand er kort, er distancen til smukke sejlture under den blå forårshimmel længere end normalt.

Særligt bådejere på kommunale havne, hvis medarbejdere er sendt hjem, må væbne sig med tålmodighed, inden havnefogeden atter tropper op ved kranen, parat til at sætte de sejlklare både i vandet. 

DS-direktør bakker op

I Kerteminde og på flere andre kommunale havne tager sejlerne derfor sagen i egen hånd. I grupper har bådejerne hevet telefonen op af lommen, hvorfra de på eget initiativ hyrer private vognmænd, der kan forestå årets søsætning:

- Er der ikke andre restriktioner, eksempelvis fra havnen eller kommunen, der forbyder det, og udviser man vel at mærke respekt for afstanden, så kan jeg ikke se noget problem i at bestille en privat kranmand, understreger Christian Lerche, direktør i Dansk Sejlunion, overfor Minbaad.dk.

Hos FLID, der repræsenterer 277 lystbådehavne fordelt over hele landet, vil man heller ikke afvise de private initiativer:

- Vi har ikke en decideret anbefaling om, at man venter, men opfordrer kraftigt sejlerne til at holde afstand. Generelt opfører sejlere og havne sig fornuftigt, og vi har tillid til deres dømmekraft, fortæller direktør i FLID, Jesper Højenvang.

Individuel vurdering på privathavne

På privatejede havne, hvor medarbejderne i et vist omfang har mulighed for at forsætte de daglige gøremål, er situationen en anden. 

Her vil det, under hensyntagen til smittefaren, ofte være muligt at søsætte brugernes både som vanligt – men hvorvidt man bør gøre brug af denne mulighed er langt fra givet:

- Man må snakke med dem, der bestyrer havnene, for det er en individuel vurdering. Nogle steder søsættes bådene med traktor, hvor føreren sidder beskyttet, andre steder med kran eller noget helt tredje, forklarer Jesper Højenvang.

Det er særligt den omdiskuterede afstand, der kan spænde ben for, at båden kan få vand under kølen under corona-krisen: 

- Afstanden er alfa og omega. Vælger den enkelte havn at gøre brug af muligheden, er det afgørende at tage de nødvendige hensyn og holde en afstand på tre-fire meter, understreger FLID-direktøren.

Udvis respekt – så forbliver havnene åbne

Sejleren mindsker ikke blot smittefaren, når han i en respektfuld bue bevæger sig forbi bådkollegaer, havnefogeder og områdets øvrige brugere. 

Skal bådejeren forsat have mulighed for at sætte kurs mod havnen med arbejdshandsker, polermaskine og bundmaling i bagagerummet er det afgørende, at sejleren udviser den nødvendige respekt:

- Hvis myndighederne eller folk i almindelighed oplever, at sejlere ikke overholder regeringens anbefalinger, kan jeg frygte, at politiet kigger forbi og lukker havnene helt, påpeger Christian Lerche, der opfordrer bådejerne til at bruge deres sunde fornuft ved færdsel på havnen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader