Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Tæt på Fyns Hoved gik det galt med denne sejlbåd. Foto: Jane Palawska

Bådbrande er primært fra madlavning, motor og el, viser undersøgelse på Odense Universitet - flere svar søges

Blandt de 350 hændelser i den foreløbige undersøgelse stammer blandt andet omkring 125 brande fra madlavning, 121 fra motor, 10 fra brandstoftank, 151 fra el-systemet og 15 fra lynnedslag. Cirka 2/3 af hændelserne har IKKE medført brand, fortæller overlæge Jens Lauritzen, der ønsker flere svar i undersøgelsen.

Af Troels Lykke |

Odense Universitetshospital ved overlæge og professor Jens Lauritsen har efter de mange bådbrande om Fyn i år valgt at undersøge brandsikkerheden på danske fritidsbåde, og modtager fortsat gerne besvarelser for at få en dækkende beskrivelse.

Skemaet indeholder spørgsmål om hændelser, brandslukningsudstyr, brandøvelser, alarmering, teknisk indretning og sejlvaner.

De, der udfylder skemaet, får derfor gennemgået nogle rutiner og indretning ved at svare, da mindst 65 % af alle svar til nu angiver, at de ved besvarelsen har fået idéer eller indført konkrete ændringer som følge af gennemgangen.

Svarene indsamles helt anonymt. Den, der svarer, kan derfor ikke identificeres, når resultatet formidles i samarbejde med Søsportens Sikkerhedsråd.

350 hændelser rapporteret

Der er rapporteret omkring 350 hændelser til nu. Disse viser tydeligt, at det er vigtigt at have gode installationer, testrutiner og brandslukningsudstyr.

Blandt de 350 hændelser er omkring 125 opstået ved madlavning, 121 fra motor, 10 fra brandstoftank, 151 fra el-systemet og 15 fra lynnedslag. Desuden bredte ilden sig fra andre både ved 22 hændelser, mens der er enkelte andre typer, eksempelvis fra en bådvarmer.

Cirka 2/3 af hændelserne har ikke medført brand, fordi det blev afværget.

Eksempelvis af røg, der blev opdaget, eller et brandtæppe eller våde klude der blev lagt over ild fra et komfur. En læktester for gas kunne have afsløret en utæt gashane, der medførte brand i et skab, og en grundig gennemgang af el-systemet kunne have afsløret ledninger, der var samlet med irrede "samle-muffer" – i stedet for at de blev fundet grundet røgudvikling.

Vær med i undersøgelsen

Bådejere og skippere, som ikke har svaret endnu opfordres, derfor til at gøre dette ved at klikke her.

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Jens Lauritsen, overlæge og professor, Ulykkes Analyse Gruppen, Ortopædkirurgisk Afdeling O, Odense Universitetshospital på tlf. +45 2921 1806 eller mail jel@rsyd.dk.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader