Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Lin og CP (Lin Ea Cenholt og Christian Peter Lübeck), de olympiske medaljefavoritter, i knivskarp stil og med den perfekte balance i en mærkerunding. Billedserie: Peter Brøgger
Kapsejlads
Bemærk løjgangen bliver slækket af i takt med at Lin falder af. Samtidig er fokken let slækket.
Kapsejlads
Båden er ikke i kontrol, inden de begynder at falde af. Det kan ses på roret at rorsmanden falder af inden der er slækket ud.
Kapsejlads
Båden dykker, storsejlet er stadig halet, og løjgangen står stadig i midten.
Kapsejlads
Fokken er ikke slækket, storsejlet slækket, løjgangen i midten – resultat – vi letter!
Kapsejlads
Fokken er slækket storsejlet ikke slækket, løjgangen i midten – resultat – vi letter!

Kontrol i mærkerundinger afgør, hvem der vinder, og hvem der dykker eller flyver

Fire besætninger runder samme topmærke med vidt forskellige mærkerundinger. Denne Peter Brøgger-fotoserie stammer fra Kieler Woche, hvor de lynhurtige Nacra 17-katamaraner i sidste sejlads runder mærket med 10 m/sek. Måske kan du lære noget?

Af Peter Brøgger |

En topmærkerunding kan virke som en forholdsvis simpel manøvre, men selv en lille fejl kan resultere i tab af sejr og i værste fald kæntring, forklarer Minbaad.dk's fotograf og Folkebåds-sejler Peter Brøgger fra Aarhus.

OL-sejlerne Lin Cenholt og gasten CP Lübeck, der skal til OL i Japan næste år, viser os ved denne mærkerunding i Kiel, hvordan det skal gøres. Tre af deres konkurrenter slipper knap så godt fra det. Hvad går galt for modstanderne?

Find svaret i billedserien og de tilhørende billedtekster.  

Kontrol inden topmærket er nøglen til succes

- Kunsten i en god mærkerunding er at komme op til topmærket med fuld kontrol over båden i form af rigtig krængning og tryk i sejlet, fortæller Lin.

Ved topmærket slækker Lin og CP af på løjgangen og fokken samtidig med, at de falder af. Derved bevares kontrollen og krængningen, imens vindtrykket omsættes til fart.

Slæk af i takt med, at du falder af

Den polske båd (med ALMAR-reklame) kommer til topmærket uden den afgørende kontrol. Det kan ses på roret, at rorsmanden falder af, inden sejlene er slækket. Resultatet er, at læ skrog pludselig dykker!

Nu er besætning på vej til bunds. Polakkernes storsejl er stadig halet, og løjgangen står i midten. Var løjgangen blevet slækket i takt med, der blev faldet af, og trykket steg, kunne denne ufrivillige dykning sandsynligvis være undgået.

Slæk ikke for meget

Den hollandske båd NED 505 kommer ligeledes til topmærket uden kontrol. Fokken er hårdt halet, og storsejlet blafrer. De mister dermed downforce i deres foil, og båden letter bogstaveligt talt.

Dermed fortsætter de langt forbi mærket uden at være i stand til at falde af. De kunne også med fordel have slækket løjgangen ud og fastholdt storskødet strammere.

Tyskerne i GER 369 gør den ”modsatte fejl”. De slækker fokken, og storsejlet er halet hjem. Resultatet er imidlertid det samme. Båden letter.

Læring til din egen båd

Der er selvfølgelig markant forskel på en foilende katamaran og en kølbåd/jolle, men den helt store ulighed ligger i, at fejlen ikke ses så tydeligt i en kølbåd/jolle.

Rundes topmærket, uden at der slækkes tilstrækkeligt, vil båden krænge for meget.

På samme måde vil for slække sejl resultere i mistet fart og dermed også besværliggøre en spilersætning. Mange vil derfor kunne drage fordel af at træne denne koordination mellem rorsmand og resten af besætningen.

Blandt de danske OL-favoritter

Lin og CP er et af de store medaljehåb til OL, og de cementerede deres favoritværdighed ved at vinde sølv ved verdensmesterskaberne i 2019.

De er i øjeblikket på vej til Lanzarote, hvor de frem til jul skal træne sammen med resten af verdenseliten.

Turen til Lanzarote, og i det hele taget vejen frem mod OL i Tokyo 2021, er sikret gennem en forlængelse af deres samarbejdsaftale med WEIBEL.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader