Gå til hoved-indhold
Udstyr
- Cirka 80 procent af sejlbådene i dansk farvand kan sagtens have en elektrisk løsning, vurderer Kasper Falkenberg, adm. direktør i EPTechnologies. PR-foto

Den dansk-tyske producent EPTechnologies viser elektrisk fremdrift på Boat Show 2021

EPTechnologies har succes med at fremstille store elektriske sejldrev til blandt andet luksus-katamaraner, men Sønderborg-virksomheden har også løsninger til mere gængse sejl- og motorbåde.

 

Af Troels Lykke |

Danmark er som bekendt helt i front med ambitiøse klima- og miljømål, som blandt andet skal realiseres gennem en voldsom forøget bestand af elbiler.

Men når det gælder elektrisk fremdrift i både og skibe, halter vi en smule efter, mener i hvert fald den dansk-tyske producent EPTechnologies ApS. Det skriver Messe C til bådpressen.

Det billede vil virksomheden gerne rokke ved, blandt andet ved at deltage på Fredericia Boat Show i foråret 2021 og vise de løsninger og muligheder, der findes.

Løsning for 80 procent af sejlebådene i Danmark

EPTechnologies har succes med at fremstille store elektriske sejldrev til blandt andet luksus-katamaraner, men Sønderborg-virksomheden har også løsninger til mere gængse sejl- og motorbåde. Og potentialet er stort, mener EPTechnologies.

- Cirka 80 procent af sejlbådene i dansk farvand kan sagtens have en elektrisk løsning, vurderer Kasper Falkenberg, administrerende direktør i EPTechnologies.

Han tilføjer, at selv hurtiggående speedbåde kan sejle med elektrisk fremdrift:

- Vi kan levere op til 300 kW, hvilket svarer til 400 hk på et Z-drev. Så en 28 fods speedbåd kan fint skyde en fart på 30-35 knob med vores fremdrift, konstaterer han.

Mange fordele

Elektrisk fremdrift er dyrere at anskaffe, selvom priserne er kommet godt ned, og der er naturligvis ikke ubegrænset aktionsradius. Men det mere end opvejes af fordelene, mener Kasper Falkenberg:

- Der er ingen støj, der er ingen lugtgener, og der skal ikke fyldes diesel på. Der er også den store fordel ved en lithium-batteripakke, at man kan bruge den, når man ligger for anker - der er omkring fire dages fuld kapacitet, siger Kasper Falkenberg.

Han fremhæver også vægt- og pladsbesparelsen ved en el-løsning, samt at mange havne i stigende grad indfører strenge miljøkrav, blandt andet i Amsterdam.

Boat Show Denmark i MESSE C Fredericia foregår den 26.-28. februar og 4.-7. marts 2021. Se mere på www.boatshow.dk.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader