Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Sådan ser renderingerne ud til Mills Designs 62-fods foilende båd, der er en nedskallering af en AC75. Tegning: Courtesy Mills Design
Kapsejlads

62-fods foilende enkeltskrogsbåd Flying Nikka på vej med design fra America's Cup

40 knob kan rigmanden Roberto Lacorte foile i sin kommende 19 meter-båd med vinger. Designet fra Mills Design er skabt ud fra Team New Zealands simulator og North Sails VPP-program. Båden skal bruges til Mini-Maxi-ræs i Middelhavet.

Af Troels Lykke |

Sejleren Roberto Lacorte vil være den første til at have en Mini-Maxi. Det sker i Flying Nikka, der er i stand til at foile til kystløb og bringe ægte storbådsfoliering til et bredere publikum.

Mills Design vil bruge læringen og teknologien fra America's Cup-bådene, AC75'erne, som fornyligt har imponeret med krydsfart på over 30 knob og lænsefart i nærheden af 50 knob.

Designet er skabt ud fra Team New Zealands simulator og North Sails VPP-program.

Skal kunne sejle i mere varierede vindforhold

Den nye 62-fods båd skal kunne sejle i flere forskellige vind- og bølgeforhold, end man gør i America's Cup, hvor udtagelsesserien starter i næste måned.

Det er italienske Roberto Lacorte, der har bestilt en ny båd fra Mark Mills.

Roberto Lacorte har i forvejen opnået gode resultater med sin "SuperNikka" i Mini-Maxi-klassen og vandt det første år i den nye Persico 69F-klasse, en 6,9 meter lang foliende enkeltskrogsbåd, der kun vejer 270 kg. 

Irish Mark Mills designede også Landmark 43, forklarer seilmagasinet.no.

Foils i  under 10 knobs vind

Den nye 62-fods foilende båd skal være robust og være i stand til at foile i under 10 knobs vind. Båden skal også kunne opfylde stabilitetskrav, som der er i IOC-reglen.

Foilingen skal ske automatisk, med kunstig intelligens og elektriske spil, så bådens fem man kan koncentrere sig om at styre.

Båden skal være klar i 2022, og den vil være den første af en ny generation af kapsejladsbåde i Middelhavet. Man skal nok ikke forvente at se den i en Fyn Rundt-sejlads.

Båden modtager et ORC-målecertifikat, og Offshore Racing Congress vil udvikle målereglen og tilpasse den til sådanne både.

Mens båden udvikles, træner holdet med to foilende Persico 69F-både.

Læs mere hos designeren: mills-design.com/news/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader