Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Matcher 31'eren har de seneste år gennemgået en større forvandling. Foto: Morten Leth-Jessen

På fire år er Mortens Matcher 31'er Engel forvandlet til en toptunet racer

Det er ikke kun på kap-banen, at Engel-teamet knokler. Også på land arbejdes der hårdt for at gøre den hurtige kølbåd klar til den kommende sæson. Ejer Morten Leth-Jessen fra Kolding fortæller her om 2020-forbedringerne og viser før og efter billeder.

Af Sara Sulkjær |

Kapsejladserne skydes så småt i gang efter corona-pausen, og flere steder vil det være med Matcher 31'eren Engel på startlinjen. 

De sidste fire år har teamet ombord med bådejer Morten Leth-Jessen i spidsen arbejdet for at forbedre den hurtige kapsejler - ikke mindst i 2020, hvor en række forbedringer samt en ny spiler er føjet til.

En spiler, der søndag bestod sin første test. Leth-Jessen har selv fremlagt en række idéer til det optimale spilerdesign til netop Matcher 31'eren og dens besætning. Idéer, som Sofus Pedersen fra OneSails velvilligt har taget med i sine overvejelser, da spileren skulle tegnes:

- Vi har en lille fordæksgast og en lavthængende bom, så jeg ville gerne have sideligene lidt længere, så vi kan nå spilerstagen samt have et skødepunkt, der ikke bliver trukket ned af bommen, forklarer Morten Leht-Jessen til Minbaad.dk og uddyber:

- Nu straffer målereglen SMW, største bredde på spileren, lidt hårdere, så vi har derfor lagt lidt bredde til i bunden og i toppen og gjort den smallere på midten, hvilket betyder, at vi får flere kvardratmeter, men et mindre og bedre måltal.

Klar til 2020

Foruden spiler-købet har sejlerne trukket arbejdstøjet på for at gøre Matcher 31'eren klar til den kommende sæson. Leth-Jessen forklarer her om de væsentligste ændringer:

1: Al teak i kahytten er slebet og olieret, mens nyt el og nye lamper er monteret. Ligeledes er dørken slebet og malet med vådrumsmalingen Sigmadur 520 i grå fra Flügger.

----------

2: Alle hynder har fået nyt betræk, lavet af grå stræklagner, ligesom røstjerns-befæstelsen i det langsgående skot er forstærket.

--------

3: Over dæk er atter malet med Sigmadur 520 grå. Den nye spiler med tilhørende kulfiber spiler-stage, ny bom, alle spil, skødeskinner og beslag er afmonteret, og der er fremstillet runde skiver samt skinner i laserskåret rustfri syrefast til at lægge på undersiden. 

Samlet lander prisen for reparationerne i 2020 på under 10.000 kroner.

Ny mast og sejl

Også de foregående år er der investeret i den 31 fod lange kapsejler. I 2017 var det en ny mast samt et nyt storsejl, fok og en ny Code 0, der blev hevet ombord. 

Året efter blev båden folieret, og teamet monterede en ny, stor genua på 70 kvadratmeter på bovspryd, da underliget måler 10,5 meter i længden, og båden blot er 9,5 meter.

Sidste år lykkedes det desuden teamet at indkøbe en 123 kvadratmeter stor genakker til den i forvejen prangende sejlgarderobe.

Du kan følge Morten Leth-Jessen og resten af Engel-holdet på Facebook her.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader