Gå til hoved-indhold
Test
- Jeg vil jo ikke sejle med min hustru, hvis hun ikke har lyst. Jeg sejler i stedet i de danske farvande med mine to drenge, siger Niels Lassen. Foto: Troels Lykke
Test
Cockpittet er dejligt dybt og beskyttet for vinden og man sidder rigtigt godt. Fotos: Troels Lykke
Test
Test ud for Marselisborg Havn, for fuld speed, man bliver ikke kastet bagud. Foto: Troels Lykke

80 procent af kvinderne sejler kun for mandens skyld

- Det har jeg læst et sted, og det passer, siger gymnasielærer Niels Lassen, hvis hustru ikke vil sejle. Sejleren gav os lov til at teste sin 30 fods svenske motorbåd i træ. Oskar Sjölin hedder bådtypen, der er unik. Vi prøvede båden i Marselisborg.

Af Troels Lykke |

Folk standser ofte op, når de ser den unikke, smukke Oskar Sjölin på ti meters længde. Mahognien skinner nemlig om kap med solen, efter ti gange enkomponentet lak og fire års renovering.

Faconen på den svenske båd er samtidig klassisk, ligesom den er kravelbygget, hvilket vil sige, at kanterne på bordene på siderne af båden støder op til hinanden, så fribordet er glat.

Og spanterne, som båden er bygget op om, er i eg. Det samme er kølsvinet, der holder kølen.

Designeren Oskar Sjölin har ikke ikke leflet for dem, der ønsker mere plads med en mere firkantet form, som man ser det på moderne både i dag, hvor designet går mere efter det praktiske end det æstetiske.

Jeg standser også op, da jeg ser båden Oskar Sjölin ligge ved en flydebro i Marselisborg. Teækdækket er præcist monteret, stævnen er spids, det samme er agterstavnen, så der ikke er friktion, når vandet skal slippe den fem ton bådtype, der godt kan minde om den danske, robuste LM 34.

Kun én bygget

Bådtypen Oskar Sjölin er der imidlertid kun bygget én af, og det skete i Karlshamn, Sydsverige. Jeg træder op på Niels Lassens båd, der ikke gynger det fjerneste. Den har da også en halvanden meter dyb, langsgående køl, da den egentlig er skabt til at være en sejlbåd. Men med sejl gik det ikke godt, mente bådejeren.

- Jeg tog alu-masten af, den sejlede alt for langsomt. Det havde jeg ikke tålmodighed til. Båden er alt for tung i forhold hvor meget sejl, der var til båden. Jeg førte båden tilbage til det oprindelige, nemlig en motorbåd, siger den 50-årige gymnasielærer Niels Lassen, som jeg nu er kommet ud af havnen med.

-Topfarten er otte knob, siger han og gasser op, så den ferskvandskølede Volvo Penta-motor larmer noget. Kort efter sænker han farten til syv knob, mens vi har kurs mod Samsø. Jeg sidder dybt og godt beskyttet for vinden i det store cockpit, der også byder på en vask og et lille gaskomfur.

-Syv knob er passende for båden, det er dens cruisingfart med 2.000 omdrejninger, her bruger motoren ikke meget. Faktisk bruger motoren så lidt, at jeg på en sejlsæson kun bruger én tank diesel på 240 liter. Jeg har også gjort noget for, at båden er ét ton lettere, efter jeg tog ét ton stabiliserende bly ud af båden, så den ligger ti centimeter højere i vandet, forklarer Niels Lassen, der nu har serveret en kop kaffe. Han har sat sig tilbage i cockpittet og styrer nu på det andet rat.

Instrumenterne er af ældre dato, måske vil Niels Lassen skifte dem ud, men han synes, det er sjovt med ældre instrumenter.

Stor drejeradius

Jeg får lov at styre den tunge båd, der drejer meget langsomt, da båden kun har et lille ror og en lang køl.

- Den er derfor udfordrende at sejle, da dens radius, når den svinger, er stor. Og når vinden tager fat i båden i havnen, skal man kende den godt, siger Niels Lassen, der bruger båden til at sejle med sine to drenge på 11 og 15 år.

Hustruen Yasmin sejler ikke med, og slet ikke efter hun på smertefuld vis ødelagde et korsbånd i et spring ned på broen fra båden. Men det gør ikke noget, at hustruen ikke sejler med.

80 procent af hustruerne sejler for mandens skyld

For som Niels Lassen helt seriøst forklarer det på Aarhusbugten:

- 80 procent af alle hustruer sejler jo kun for mandens skyld, har jeg læst et sted - og det passer. Jeg vil jo ikke sejle med min hustru, hvis hun ikke har lyst. Jeg sejler i stedet i de danske farvande med mine to drenge. Vi tager også tit ned i båden og spiller kort, spiser popcorn og sover i båden, siger bådejeren, der virkelig har slidt for at få en så flot båd med tre køjer foran og to i agterkahytten.

Da jeg går ind i agterkahytten, kan jeg se, at lyset kommer ind fra en sprække i bådens side. Kun 80.000 kroner har han brugt i materialer, plus omkostninger til en bådebygger, der har fikset forskellige ting.

Er stort set tæt

Samtidig har båden stået inde i en hal i næsten fire år. Niels Lassen er forståeligt nok stolt over, hvor meget han har fået fikset på båden.

- Men havde jeg vidst, at restaureringen havde været så omfattende, havde jeg nok ikke gjort det. Jeg har brugt fire-fem timer om dagen i store perioder af de fire år, men jeg er da ret glad for båden i dag, fordi den er unik, og med alt det træ har båden sit eget liv. Træet er levende, det ændrer sig og er spændende, siger Niels Lassen,

Han har en selvlænsende, elektrisk pumpe i båden. Og lige da båden blev sat  i vandet, overnattede han i den, så han var sikker på at, pumpen fik de mange spande liter vand ud i døgnet.

Men i dag er den stort set tæt, det er meget lidt vand, der pumpes ud af båden om ugen. Dørken er også selvlænsende, da den ligger over vandoverfladen.

Sådan blev båden fikset

Fra 2010 til 2014 af ejeren:

1. Lindeolie kom på indersiden af skroget

2. Tjære langs kølsvinet

3. Gammel lak skrabet af med varmepistol og skraber

4. Resten af lakken slebet af med excentersliber ind til mahognien

5. Håndsleb med korn 120 sandpapir, så åretegninger kom frem

6. Bejsede båden for at få den rødlige mahogni frem

7. Ti gange Owatrol-olie påsmurt, D1 og D2 for at mætte træet

8. Ti gange lak med enkomponent lak

9. Bådebygger reparerede ruftaget

Oskar Sjölin fra 1970:
Konstruktør: Oskar Sjölin

Længde: 10,0 m

Bredde: 3,00 m

Dybgang: 1,50 m

Vægt: 5,00 ton

Motor: Volvo Penta 68 hk

Antal bygget: 1 styk

Antal køjer: 5 styk

Ståhøjde: 1,75 m

Motor
content-loader
content-loader
content-loader