Ny H-båd skaber optimisme og tro på klassen
Det siger den internationale H-båds-præsident, Mads Korsgaard, om den nye båd, der blev vist frem på boot-udstillingen. For otte år siden blev den sidste H-båd produceret, men nu bygges den i Estland hos det tyskejede Saare Yachts. Se galleri.
Den første H-båd kom frem i 1967, og der er siden bygget over 5.000 af typen. Det er dermed en af verdens meste udbredte entype kølbåds-klasser.
En klasse, der har tiltrukket store navne i dansk sejlsport som Jesper Bank, Henrik Søderlund, Jens Christensen, Poul Richard Høj Jensen, Henrik Reese, Morten Nielsen og senest Claus Høj Jensen, der har vundet DM i klassen i ti år - i træk.
Knap en halv million
Og nu får klassen nyt liv med en spritny H-båd, der bygges på det tyskejede Saare Yachts i Estland. Den bygges også i en turudgave med teakdæk og rulleforstag.
Værftet er ejet af en tidligere H-bådsejler, Thomas Nielsen fra Tyskland.
Den kommer til at koste 480.000 kroner uden sejl, der kan købes til 40.000 kroner. Dertil skal en trailer, hvis ejeren vil på tur i båden eller vil deltage i de mange kapsejladser.
I år er der eksempelvis VM i Nordtyskland, mens DM i juli sejles i Onsevig på det nordlige Lolland.
Godkendelse tager tid
Aktiv H-båds-sejler og præsident i klassen, Mads Korsgaard fra KDY, siger til Minbaad.dk om, at båden nu atter bygges:
- Det er virkelig godt for klassen, at der er nogen, der tror på den og dermed producerer den. Producenten Thomas Nielsen håber på, at der bliver solgt to om året. Det er ikke noget, han som sådan skal tjene penge på, men vi håber selvfølgelig, at nogen vil købe den i det nordlige Europa, siger Mads Korsgaard, der fortæller, at det tager lang tid at få en godkendelse af World Sailing til at bygge båden, der nu skal måles op af en international måler.
Det taktiske sælger H-båden
Lige nu er der solgt én H-båd til en østrigsk sejler.
Men hvordan ser du fremtiden for H-bådsklassen?
- Vi har en fremtid i sejlsporten, H-båden er overkommelig i pris, måske er den ikke så sexet, som de nye, flyvende både, men konkurrencen er hård på det taktiske, og det tiltrækker mange, også de unge, mener Mads Korsgaard.
Læs mere om H-båden: h-boat.dk/