Gå til hoved-indhold
H-35eren er især god på kryds i hård vind. Den finske båd fra 1975 er noget underrigget og ikke hurtig i let luft. Foto: Troels LykkeKort Nyt
H-35eren er især god på kryds i hård vind. Den finske båd fra 1975 er noget underrigget og ikke hurtig i let luft. Foto: Troels Lykke
Kort Nyt
Sådan kan H-35 se ud i Kahytten. PR-foto
Kort Nyt
Henning Kristensen er pensioneret tandlæge, der sejler med sine venner. Hustruen er ikke til så meget sejlads. Her ses han i Palby Fyn Cup i 207. Foto: Troels Lykke

H-35 - den store H-båd - smal hårdtvejrssejler med god plads

Finsk H-35 fra 1975 er kun 2,6 meter bred og bjærger sig godt i hårdt vejr, forklarer den 78-årige sejler Henning Kristensen fra Roskilde. Han valgte BB 10-meter og Ylva fra, da H-35 har mere plads.

 

Af Troels Lykke |

Henning Kristensen fra Roskilde er til finske H-både. Fra 1983 til 2000 havde han den 28 fods H-båd, som han købte fra helt ny af mærket Artekno.

Samme værft byggede også H-35, han købte lige efter H-båden. Begge er designet af Hans Groop, er slanke og har gode krydsegenskaber - især når det blæser.

Bådene er nemlig underrigget og H-35, der har køl i bly, har næsten en kølprocent på 50. Og på kryds er H-35 god. Den skærer stejle bølger fremragende med dens smalle forskib.

Sejler ikke DH-mål hjem

Den nu pensionerede tandlæge er dog ret nøgtern om sin H-35 fra 1978, som Henning Kristensen i sin tid betalte 220.000 kroner for.

- Den kan slet ikke sejle sit DH-mål hjem under eksempelvis en Fyn Rundt, som vi har prøvet mange gange, men det er en fremragende båd i hårdt vejr. Vi kan sejle helt op mod syv knob på kryds på fladt vand, men den sejler ikke lige så godt som en H-båd. Til gengæld er H-35 meget neutral på roret, storsejlet skal rebes fra otte m/sek. I let vejr er den ikke hurtig, så jeg sejler med en stor genua på, vi bruger ikke den lille selvslående fok, da båden ikke er letdrevet, forklarer den 78-årige sejler, der stadig er aktiv til kapsejlads.

Med venner sejler han onsdagssejladser i Roskilde Fjord. Et sted, hvor det er godt at sejle, for kølen på den hvide velholdte H-35 stikker 1,5 meter. 

Kapsejlads Fyn- og Sjælland Rundt er det også blevet til, de senere år mest Fyn rundt-sejladser.

Sjælland Rundt på Indersiden sejles ligeledes af den aktive sejler, der har købt nye Elvstrøm-sejl til sin båd, der også fik en ny Seldén-mast i 2008, da Henning Kristensen ønskede en 9/10 rig, der ikke krævede løbende bakstag, som den ældre 7/8 rig krævede. Nye Seldén-spil med bakgear blev også sat på, så forsejlet kan slækkes ud, uden at man skal tage skødet af.

Kun lidt tursejlads

Tursejlads er ikke noget, Henning Kristensen går særligt højt op i, og slet ikke hustruen.

- Min kone bliver ret let søsyg og er ikke så meget til sejlads udenfor Hundested, så vi sejler mest på små ture i Roskilde Fjord.  Jeg sejler i stedet på ture med gasterne, hvert år i august eller september tager vi en tur på tre-fire dage, hvor vi sejler til Skagen, Læsø, Anholt, Samsø eller Hven. Jeg sejler båden op til Hundested, og så stiger tre af mine venner på, forklarer sejleren.

Selvom båden kun er 2,6 meter bred, er der stadig fin plads om læ. Ståhøjden er på 1,75 meter - noget mere end du finder i en Ylva, Aphrodite 101 eller BB 10-meter.

Fremme er der en stor køje, hvor to høje personer fint kan være. Et toilet findes også i bagbord i side, med en garderobe lige overfor.

Ny motor og gennaker

I styrbord side er der en lang stikkøje, og pantry, navigationsbord og store salonsæder er der også i den smalle båd.

- Der er meget plads i den i forhold til øvrige ti meter-både fra dengang, og oppe i cockpittet er der også god plads, fortæller Henning Kristensen, der har forkælet sin båd i sytten år, eksempelvis med en ny tre-cylinderet Yanmar-motor med 21 hestekræfter og en trebladet foldepropel fra Gori.

Én investering er han dog særligt glad for:

- Vores gennaker er god under en Fyn rundt-sejlads, på de skærende kurser fra 50 til 90 grader er den meget effektiv. Vi prøvede det i år i Storebælt under Palby Fyn Rundt, forklarer Roskilde-sejleren, der fortsætter ufortrødent med kapsejlads, selvom han nærmer sig de 80 år.

H-båd 35 (den store H-båd)
Skibsværft: Artekno (Finland)
Design: Hans Groop
År: 1983
Bygningsnr .: 225
Materiale: GRP
Type: Slup
længde: 10,50 m
Længde vandlinje: 8,10 m
bredde: 2,60 m
Dybgang: 1,50 m
Vægt: 3,50 t
Forkobling: 1,52 t
Frihøjde: 13.40 m
Stående højde: 1,72 m Salon
køl: kort køl med skeg
Romaskine: Styrestang
Motor: Yanmar 2GM20FC
Byggeår: 2006
Brændstof: Diesel
Motortimer: ukendt, da ingen tæller
Drive: indenbords motor på akslen
Effekt: 18 PS (13,2 KW)
https://bootsmaklerei.de/en/boote/artekno-h-35/

Artikel blev bragt første gang i 2018

Motor
content-loader
content-loader
content-loader