Gå til hoved-indhold
Test
Elan E4 har frække linjer, selvom den blev tegnet for flere år siden, men modellens design er løbende blevet opgraderet. Fotos: Peter Brøgger
Test
Test
Test af Elan E4 sammen med Minbaad.dk
Test
Test
Test
Test af Elan E4 sammen med Minbaad.dk
Test
Test af Elan E4 sammen med Minbaad.dk
Test
Test af Elan E4 sammen med Minbaad.dk
Test
Test
Test af Elan E4 sammen med Minbaad.dk
Test
Test af Elan E4 sammen med Minbaad.dk
Test
Test af Elan E4 sammen med Minbaad.dk

Test: Elan E4 er en oplagt båd til tur- og kapsejlads - selv i 10 m/sek. er der fuld kontrol

Her viser vi video og fotos af Peter Brøgger, der var med på vandet ud for Egå i hård luft. To ror i vandet gav fuld kontrol over den 35-fods båd. Man får meget for pengene i båden, der koster fra 1,6 mio. kroner sejlklar.

Af Troels lykke |

Den 35-fods Elan E4 er inspireret af VO65-bådene med dobbelt ror, bred hæk, stejl stævn, chine på fribordet og en skarp kant. Stregerne er slået af den anerkendte designer Rob Humphreys.

Tur- og kapsejlasdsbåden E4 er derfor skabt til at sejle hurtigt og sikkert for bådejere, der hader at sejle i en kedelig, tung båd, der ikke rykker, når der hales hjem i sejlene.

Importøren Thomas Iermin var i maj 2020 med under en test, hvor man i bunden af artiklen kan se en video fra sejladsen - og samtidig høre, hvad Minbaad.dk mener om sloveneren.

Dyb T-køl

Båden har et stort, velfungerende cockpit, og løjgangen er elegant placeret i cockpitbunden, så man ikke skvatter over den. Harken-spillene er også sænket elegant i cockpitkarmen.

Samtidig er den flotte slovener designet med et vakuumstøbt skrog: 

- Noget, der sikrer en stiv, stærk og sikker båd, påpeger Thomas Iermin om båden, der kommer med en vægt på 5,1 tons.

Et deplacement, der hverken er let eller tungt, men T-T-kølen stikker 2,15 meter, hvilket alt andet lige giver højde og fart.

Udstyr fra dyreste hylde

E4 er med moderne Seldén-rig med gennemgående høj mast, der er 17,61 meter over vandoverfladen, skjult forstagsrulle, integreret bovspryd, to-bladet Flexofold, seks Harken-spil, 30 hk Volvo Penta-motor og et stort cockpit.

- Elan E4 leveres med et omfattende standardudstyr til kapsejlads og cruising, og udstyret er hentet fra den dyreste hylde, som eksempelvis Harken og OneSails, og blokke er med kuglelejer, forklarer 54-årige Thomas Iermiin, der skal sejle kapsejlads og tur i båden.

E4:
Skroglængde: 10,60 m 
Vandlinje: 10,10 m 
Bredde: 3,50 m  
Dybgang (standard): 2,15 m  
Dybgang (option): 1,70 m / 2,35 m 
Vægt: 5.132 kg 
Køl (standard): 1.385 kg 
Køl (option): 1.560 kg / 1.300 kg 
Vandtank: 185 liter
Dieseltank: 75 liter 
Motor (standard): 22 kW / 30 hk Volvo Penta
Motor (option): 29 hk Yanmar
Mastehøjde: 17,61 m  
Storsejl: 35,91 m2 
Fok: 29,68 m2 
Gennaker: 110,00 m2
Pris ab værft i Slovenien: 1,45 mio. kr. inkl moms
Testbåd, alt inklusiv med instrumenter mm.: 1,8 mio. kr.
Forhandler: Yachting Denmark i Aarhus
Værft: www.elan-yachts.com

Artiklen er tidligere bragt i 2020.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader